Kilka dni temu Poznańskie Inwestycje Miejskie bez afiszowania się podały informacje o tym, że w końcu udało się zawrzeć umowę na budowę Mostów Berdychowskich, a więc dwóch przepraw pieszo-rowerowych łączących lewo- i prawobrzeżną część Poznania. Wciąż nie wiemy jednak, czy na mostach ruch pieszy zostanie odseparowany od ruchu rowerowego.
Na Zagórzu - południowej części Ostrowa Tumskiego - rozpoczynają się badania archeologiczne wyprzedzające budowę dwóch przepraw pieszo-rowerowych nad Wartą i Kanałem Ulgi. Historycy mogą tam dotrzeć do podziemnych śladów po fortyfikacjach. Teren inwestycji będzie stopniowo przygotowywany do prac budowlanych, dzięki którym dwa mosty połączą Berdychowo, Ostrów Tumski i Chwaliszewo.
Umowa podpisana
– Zbliżamy się do budowy przeprawy, która będzie kluczowym uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Mosty Berdychowskie usprawnią codzienne podróże poznaniaków, a dla turystów będą także dodatkową atrakcją jako punkt widokowy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Tereny nadwarciańskie są coraz popularniejszym miejscem rekreacji. Dodatkowo spodziewamy się, że jednym z efektów inwestycji będzie aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego.
Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisały w czerwcu umowę z
wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą prac, który przystąpił do przygotowania pełnej dokumentacji projektowej.
Rutynowe badania archeologiczne
– Rozpoczynające się badania archeologiczne są stałą procedurą w tak historycznych miejscach jak Ostrów Tumski. Przeprowadzane są badania georadarowe, których celem jest identyfikacja podziemnych śladów dawnych konstrukcji kamiennych lub ceglanych. Archeolodzy przystępują też do pierwszych prac wykopaliskowych – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Badania prowadzą pracownicy Wydziału Archeologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Południowy kraniec Ostrowa Tumskiego, który zostanie połączony z Berdychowem i Chwaliszewem, to miejsce ważne historycznie. Przez budowę i rozbiórkę XIX-wiecznych fortyfikacji pruskich teren ten podlegał licznym przekształceniom, dlatego badacze spodziewają się, że zniszczono wtedy ślady starszego osadnictwa. Wobec przekształceń terenu wywołanych pracami XIX-wiecznych budowniczych fortu, istnieje więc niewielkie prawdopodobieństwo odkrycia starszych nawarstwień, związanych z ludźmi zamieszkującymi to miejsce w pradziejach i średniowieczu. Badacze spodziewają się jednak m.in. śladów po dawnych umocnieniach brzegów. Archeolodzy nie wykluczają, że mogą trafić na relikty Reduty Katedralnej (fort Radziwiłła) z 1856 r. na obecnym Zagórzu. Przewidują, że znajdą ślady wału ziemnego lub południowy skraj fosy.
Dwa mosty w dwa lata
Budowa mostów pieszo-rowerowych nad Wartą i Cybiną rozpocznie się jeszcze w tym roku. Zakładany czas trwania prac to ok. dwa lata. Mosty poprowadzą pieszych i rowerzystów od ul. Berdychowo, poprzez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego (Zagórze) do Chwaliszewa w okolicy parku w Starym Korycie Warty. Przeprawa tym samym ułatwi komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem.
Technicznie przeprawa składać się będzie z dwóch konstrukcji. Ta nad Wartą będzie miała 165 metrów długości, natomiast druga, nad tzw. Kanałem Ulgi - 117 metrów. Obie części zaplanowano jako analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, tworzące jednolitą całość. Zadanie obejmuje nie tylko budowę przeprawy, ale też chodników, pochylni i schodów. W rejonie inwestycji zmieni się również istniejący odcinek Wartostrady tak, by całość była spójna komunikacyjnie. W planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej.
Separacja ruchu pozostaje niewiadomą
Wprowadzone zostaną rozwiązania przyjazne wszystkim użytkownikom, w tym z niepełnosprawnością oraz osobom starszym. Nowa atrakcja nad Wartą będzie oświetlona i z systemem miejskiego monitoringu. W zakres prac wchodzi budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej. Pojawi się również mała architektura, taka jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej. Przewidziany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów. Wciąż nie poznaliśmy jednak najważniejszej informacji mówiącej o tym, czy na obu mostach dojdzie do separacji ruchu pieszo-rowerowego, co postulują
poznańskie środowiska rowerowe.Inwestycja otrzymała dofinansowanie ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego, z tzw. Polskiego Ładu.