Partnerzy serwisu:
Mobilność

Poznań. Umowa na Mosty Berdychowskie podpisana po cichu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PIM Poznań

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Poznań. Umowa na Mosty Berdychowskie podpisana po cichu
wiz. UM Poznań
Kilka dni temu Poznańskie Inwestycje Miejskie bez afiszowania się podały informacje o tym, że w końcu udało się zawrzeć umowę na budowę Mostów Berdychowskich, a więc dwóch przepraw pieszo-rowerowych łączących lewo- i prawobrzeżną część Poznania. Wciąż nie wiemy jednak, czy na mostach ruch pieszy zostanie odseparowany od ruchu rowerowego.

Na Zagórzu - południowej części Ostrowa Tumskiego - rozpoczynają się badania archeologiczne wyprzedzające budowę dwóch przepraw pieszo-rowerowych nad Wartą i Kanałem Ulgi. Historycy mogą tam dotrzeć do podziemnych śladów po fortyfikacjach. Teren inwestycji będzie stopniowo przygotowywany do prac budowlanych, dzięki którym dwa mosty połączą Berdychowo, Ostrów Tumski i Chwaliszewo.

Umowa podpisana

– Zbliżamy się do budowy przeprawy, która będzie kluczowym uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Mosty Berdychowskie usprawnią codzienne podróże poznaniaków, a dla turystów będą także dodatkową atrakcją jako punkt widokowy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Tereny nadwarciańskie są coraz popularniejszym miejscem rekreacji. Dodatkowo spodziewamy się, że jednym z efektów inwestycji będzie aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego.

Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisały w czerwcu umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą prac, który przystąpił do przygotowania pełnej dokumentacji projektowej.

Rutynowe badania archeologiczne

– Rozpoczynające się badania archeologiczne są stałą procedurą w tak historycznych miejscach jak Ostrów Tumski. Przeprowadzane są badania georadarowe, których celem jest identyfikacja podziemnych śladów dawnych konstrukcji kamiennych lub ceglanych. Archeolodzy przystępują też do pierwszych prac wykopaliskowych – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Badania prowadzą pracownicy Wydziału Archeologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Południowy kraniec Ostrowa Tumskiego, który zostanie połączony z Berdychowem i Chwaliszewem, to miejsce ważne historycznie. Przez budowę i rozbiórkę XIX-wiecznych fortyfikacji pruskich teren ten podlegał licznym przekształceniom, dlatego badacze spodziewają się, że zniszczono wtedy ślady starszego osadnictwa. Wobec przekształceń terenu wywołanych pracami XIX-wiecznych budowniczych fortu, istnieje więc niewielkie prawdopodobieństwo odkrycia starszych nawarstwień, związanych z ludźmi zamieszkującymi to miejsce w pradziejach i średniowieczu. Badacze spodziewają się jednak m.in. śladów po dawnych umocnieniach brzegów. Archeolodzy nie wykluczają, że mogą trafić na relikty Reduty Katedralnej (fort Radziwiłła) z 1856 r. na obecnym Zagórzu. Przewidują, że znajdą ślady wału ziemnego lub południowy skraj fosy.

Dwa mosty w dwa lata

Budowa mostów pieszo-rowerowych nad Wartą i Cybiną rozpocznie się jeszcze w tym roku. Zakładany czas trwania prac to ok. dwa lata. Mosty poprowadzą pieszych i rowerzystów od ul. Berdychowo, poprzez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego (Zagórze) do Chwaliszewa w okolicy parku w Starym Korycie Warty. Przeprawa tym samym ułatwi komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem.

Technicznie przeprawa składać się będzie z dwóch konstrukcji. Ta nad Wartą będzie miała 165 metrów długości, natomiast druga, nad tzw. Kanałem Ulgi - 117 metrów. Obie części zaplanowano jako analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, tworzące jednolitą całość. Zadanie obejmuje nie tylko budowę przeprawy, ale też chodników, pochylni i schodów. W rejonie inwestycji zmieni się również istniejący odcinek Wartostrady tak, by całość była spójna komunikacyjnie. W planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej.

Separacja ruchu pozostaje niewiadomą

Wprowadzone zostaną rozwiązania przyjazne wszystkim użytkownikom, w tym z niepełnosprawnością oraz osobom starszym. Nowa atrakcja nad Wartą będzie oświetlona i z systemem miejskiego monitoringu. W zakres prac wchodzi budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej. Pojawi się również mała architektura, taka jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej. Przewidziany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów. Wciąż nie poznaliśmy jednak najważniejszej informacji mówiącej o tym, czy na obu mostach dojdzie do separacji ruchu pieszo-rowerowego, co postulują poznańskie środowiska rowerowe.

Inwestycja otrzymała dofinansowanie ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego, z tzw. Polskiego Ładu. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sitno unieważnia przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Sitno unieważnia przetarg na elektrobusy

Jakub Rösler 16 listopada 2023

Poznań. Rowerowa trasa Solna coraz lepiej widoczna

Przestrzeń

Poznań. Rowerowa trasa Solna coraz lepiej widoczna

inf. pras. PIM 10 listopada 2023

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Przestrzeń

Poznań wybrał wykonawcę Mostów Berdychowskich

Przestrzeń

Poznań wybrał wykonawcę Mostów Berdychowskich

Jakub Rösler 17 stycznia 2023

Poznań. 22 projekty kładki przez Wartę

Przestrzeń

Poznań. 22 projekty kładki przez Wartę

jd/inf. pras. 04 maja 2018

Zobacz również:

Sitno unieważnia przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Sitno unieważnia przetarg na elektrobusy

Jakub Rösler 16 listopada 2023

Poznań. Rowerowa trasa Solna coraz lepiej widoczna

Przestrzeń

Poznań. Rowerowa trasa Solna coraz lepiej widoczna

inf. pras. PIM 10 listopada 2023

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Przestrzeń

Poznań wybrał wykonawcę Mostów Berdychowskich

Przestrzeń

Poznań wybrał wykonawcę Mostów Berdychowskich

Jakub Rösler 17 stycznia 2023

Poznań. 22 projekty kładki przez Wartę

Przestrzeń

Poznań. 22 projekty kładki przez Wartę

jd/inf. pras. 04 maja 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5