MPK Poznań oraz firma PORR SA podpisały umowę na remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od ulicy Roosevelta do przystanku Słowiańska. Zakres przedsięwzięcia obejmuje kompleksową modernizację torowiska, a więc przede wszystkim wymianę szyn, podkładów i podsypki tłuczniowej.
– Po ponad 25 latach intensywnej eksploatacji te prace są konieczne. Wydłużą o dalsze kilkadziesiąt lat możliwość korzystania z trasy i poprawią komfort realizowanych po niej przejazdów – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
W pierwszej kolejności wykonawca skompletuje niezbędną dokumentację i pozwolenia, aby następnie móc przystąpić do prac w terenie. Rozpoczną się one w połowie wakacji i potrwają maksymalnie sześć miesięcy. Więcej o założeniach remontu tej części trasy
można przeczytać w tym miejscu. – Wykorzystanych zostanie wiele nowatorskich, niestosowanych wcześniej na poznańskich torowiskach rozwiązań. Na łukach, tam gdzie dotychczas były podkłady drewniane, zamontowane zostaną podkłady z tworzywa sztucznego, a na odcinkach prostych podkłady betonowe z tzw. zelówkami z poliuretanu. Te rozwiązania pozwolą wydłużyć żywotność trasy i ograniczą drgania – mówi Marek Grzybowski, wiceprezes Zarządu ds. Technicznych MPK Poznań. – Nową izolację uzyskają koryta balastowe na estakadzie Bogdanki i wiadukcie nad ulicą Poznańską. Zostaną one również wyłożone matami wibroizolacyjnymi, co będzie skutkowało lepszym zabezpieczeniem obiektów.
– PORR SA jako wykonawca modernizacji trasy PST ma świadomość, że stanowi ona kręgosłup komunikacyjny Poznania. Dlatego kluczowym wyzwaniem będzie sprawna organizacja pracy w celu dotrzymania zakładanych terminów, tak aby mieszkańcy stolicy Wielkopolski mogli jak najszybciej ponownie korzystać z tego efektywnego środka transportu. Równocześnie ten kontrakt ma dla nas wymiar symboliczny. PORR jest od ponad dekady znaczącym wykonawcą na rynku inwestycji kolejowych w Polsce, natomiast ten projekt jest pierwszym realizowanym przez nas dla branży tramwajowej. Jesteśmy przekonani, że będzie on nie tylko okazją do poszerzenia naszych doświadczeń, ale pozwoli nam też wejść w nowy, perspektywiczny obszar inwestycyjny – mówi Siegfried Weindok, członek zarządu, dyrektor Pionu Kolei w PORR SA.
MPK Poznań przeprowadza przetarg w ramach umowy powierzenia realizowanej z Zarządem Transportu Miejskiego. Organizację komunikacji zastępczej na czas zamknięcia trasy PST przygotowuje ZTM, który również, z racji innego źródła finansowania, prowadzi postępowanie przetargowe na remont PST na odcinku od przystanku Słowiańska do Szymanowskiego. Więcej o tej części przetargu
piszemy w tym miejscu.Remont Pestki pierwotnie miał rozpocząć się wraz z początkiem wakacji, jednak inwestycja opóźniła się. Zgodnie
z obecnymi zapowiedziami Zarządu Transportu Miejskiego, termin rozpoczęcia prac to połowa wakacji.