Rozstrzygnięto przetarg na opracowanie projektu organizacji ruchu oraz parkowania na obszarze osiedla św. Łazarz. To kolejny, po Wildzie, poznański obszar, gdzie planowane jest wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania i uspokojenie ruchu.
Projekt organizacji ruchu na Łazarzu ma powstać do końca tego roku. Jego realizacja planowana jest natomiast na lata 2019–2021. Zmiany na ulicach Łazarza zaczną być widoczne pod koniec przyszłego roku.
Będzie on efektem konsultacji społecznych, które przeprowadzono zimą. Zmiany w organizacji ruchu na Łazarzu związane z wdrożeniem SPP rozpoczną się od realizacji wariantu W1, który w konsultacjach społecznych zyskał duże poparcie mieszkańców przy zaledwie kilku głosach przeciwnych jego wprowadzeniu. Wariant ten został również zarekomendowany przez Radę Osiedla Św. Łazarz. Zakłada zmiany wyłącznie na obszarze tzw. Dolnego Łazarza.
Celem jest uspokojenie ruchu na Łazarzu poprzez ograniczenie lub wyeliminowanie przejazdów tranzytowych oraz zmiana kierunków ruchu i relacji na skrzyżowaniach w taki sposób, aby możliwe stało się wprowadzenie SPP. To ostatnie działanie wiąże się z postulatami mieszkańców o uporządkowanie parkowania, w tym rozwiązanie problemu pozostawiania pojazdów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Z kolei wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na wybranych ulicach pozwala wyznaczyć nowe miejsca parkingowe. Dzięki temu osiąga się jednocześnie efekt uspokojenia ruchu, czyniąc przejazdy tranzytowe przez dzielnicę nieopłacalnymi czasowo.
Obecnie Strefa Płatnego Parkowania w Poznaniu obejmuje Stare Miasto, Jeżyce oraz fragment Łazarza w sąsiedztwie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Korzyścią płynącą z funkcjonowania SPP jest zwiększenie rotacji parkujących aut. Samochody rzadziej są parkowane na długi czas, co ułatwia znalezienie wolnego miejsca postojowego. Obszary nieobjęte SPP są często traktowane jako parking buforowy – wprowadzenie strefy zmniejsza skalę tego zjawiska. Wprowadzenie SPP oznacza konieczność dostosowania parkowania do obowiązujących przepisów. Dzięki temu piesi zyskują więcej miejsca na chodnikach, poprawia się widoczność na skrzyżowaniach, likwidowane są "dzikie" parkingi. SPP jest korzystną ofertą dla mieszkańców strefy. Miesięczny koszt parkowania w strefie dla jej mieszkańca to tylko 10 zł.