13 maja będzie przełomowym dniem dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu. To właśnie wtedy tramwaje wrócą na zmodernizowaną trasę PST oraz do centrum miasta. Włodarze Poznania właśnie podali, że od 13 maja ruch tramwajowy zostanie wznowiony na ul. Święty Marcin oraz na ciągu Most Teatralny - Fredry - Mielżyńskiego - Rondo Śródka.
Dzisiaj, 26 kwietnia, odbyła się konferencja prasowa poświęcona remontom prowadzonym w centrum Poznania. Kilka zadań realizowanych w ramach Projektu Centrum spowodowało konieczność wyłączenia ruchu tramwajowego w ścisłym centrum miasta.
Remontem objęty został spory fragment ulicy święty Marcin, ulice Towarowa, Gwarna, Fredry, Mielżyńskiego czy ulica 27 Grudnia. Kilka dni temu do użytku
oddano pierwszy fragment zmodernizowanych torowisk w centrum a więc odcinek pomiędzy Rondem Kaponiera, Towarową a ulicą Matyi. Teraz wiemy, kiedy tramwaje wrócą na kolejne odcinki poznańskiej sieci.
– Od 13 maja tramwaje wrócą na ulicę święty Marcin, a także na ulice Fredry i Mielżyńskiego. Powoli oddajemy centrum dla ruchu tramwajowego. Poza remontem sieci tramwajowej wymieniliśmy też całą infrastrukturę podziemną. Dziękujemy mieszkańcom za cierpliwość, bo zdajemy sobie sprawę z uciążliwości remontów – mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent miasta przedstawił natomiast układ linii tramwajowych, jakie ruszą 13 maja.
– Ciągiem od Teatralki przez Fredry i Mielżyńskiego pojadą “siódemka”, “ósemka” oraz “siedemnastka”. Siódemka połączy Ogrody z Połabską trasą biegnącą ulicami Przybyszewskiego, Hetmańską, Jana Pawła II, Estkowskiego, Fredry i Winogrady. Linia numer 8 wróci na swoją stałą trasę z Górczyna na Miłostowo, natomiast 17, z racji ciągle trwającego remontu Trasy Kórnickiej, pojedzie z Ogrodów na Zawady, trasą przez Plac Wielkopolski i Małe Garbary – przekazał Wiśniewski.
Wiceprezydent podał też,
że na trasę PST, która również zostanie oddana do użytku 13 maja, wrócą 4 linie tramwajowe, które kursowały tam przed remontem, a więc 12, 14, 15 i 16. Trzy pierwsze pojadą swoimi starymi trasami, natomiast “szesnastka” będzie kursować z Sobieskiego przez ulicę Roosevelta i Kaponierę do tymczasowego przystanku zlokalizowanego przy galerii MM. Dokładny plan sieci tramwajowej od 13 maja można
znaleźć tutaj.Sprawia to, że między Zamkiem a galerią MM “szesnastka” będzie miała charakter wahadła, linia będzie więc obsługiwana taborem dwukierunkowym (
właśnie dlatego MPK Poznań chce kupować kolejne tramwaje tego typu). Na wysokości Zamku zostanie zmontowana tymczasowa nakładka torowa, pozwalająca zmienić tor na właściwy i jechać dalej w kierunku Piątkowa. ZTM Poznań zdecydował się na takie rozwiązanie, bowiem władze miasta chcą zachować możliwość kursowania linii 9 i 13 do Alei Marcinkowskiego, a skierowanie w to miejsce linii nr 16, nawet przelotowo, mogłoby doprowadzić do kolizji czy niebezpiecznych sytuacji, bowiem tramwaje linii 9 i 13 wykonują na alejach manewr trójkątowania.
Wraz z powrotem tramwajów na Święty Marcin, do użytku zostanie oddany również nowy przystanek przy Zamku, z którego korzystać będą tramwaje jadące w kierunku Kaponiery.