Poznań szykuje się do uruchomienia systemu płatności elektronicznych, które pozwolą w prosty sposób zakupić bilet z użyciem karty płatniczej lub telefonu w każdym pojeździe kursującym w ramach linii organizowanych przez ZTM Poznań. System miał zacząć działać do 31 sierpnia, lecz wiemy już, że jego uruchomienie nastąpi później.
Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Miastem Poznań a Mennicą Polską planowany termin uruchamiania systemu wnoszenia opłat za przejazdy środkami komunikacji miejskiej przy za pomocą kart płatniczych to 31 sierpnia bieżącego roku. Jednak zaburzenia na rynku dostaw komponentów elektronicznych, do których doszło w wyniku epidemii Covid-19, i które dodatkowo pogłębiły się w związku z wojną w Ukrainie, spowodowały tymczasową niedostępność procesorów stosowanych w terminalach EMV. Opóźnienia w dostawach procesorów są poważnym problemem dla wielu branż: m.in. motoryzacyjnej. Należy podkreślić, że terminale EMV nie mogą bez nich działać, a są kluczowym elementem wdrożenia Open Payment System.
System zacznie działać później
Opóźnienia w produkcji, a także narastające trudności w realizacji transportu w portach, na lotniskach i przy odprawach celnych, to okoliczności, których wykonawca systemu nie mógł ani przewidzieć, ani tym bardziej – im zapobiec. Dlatego termin montażu kluczowego komponentu i uruchomienia systemu został przesunięty na IV kwartał bieżącego roku.
Przygotowanie oprogramowania czy instalacje w pojazdach jest realizowane zgodnie z harmonogramem. Pasażerowie korzystający z linii ZTM już mogą zauważyć nowe urządzenia w pojazdach komunikacji podmiejskiej. Pierwsze z nich pojawiły się w autobusach firmy Transkom z gminy Czerwonak. ZTM przypomina, że obecnie jest montowana instalacja z tzw. mocowaniem, na którym w kolejnym etapie prac zostaną umieszczone terminale do zakupu biletów. Do tego czasu urządzenia będą zablokowane i opatrzone komunikatem o przygotowaniach do uruchomienia nowego systemu.
Prawdziwa rewolucja
Wprowadzenie systemu płatności elektronicznych będzie swego rodzaju rewolucją, ponieważ pozwoli kupować bilety na komunikację miejską w każdym autobusie oraz tramwaju, które kursują na liniach organizowanych przez ZTM Poznań. Do tej pory klasyczne automaty biletowe były zamontowane tylko w jednym modelu tramwajów, a więc w Solarisach Tramino. Teraz wreszcie się to zmieni. Wprowadzane rozwiązanie z powodzeniem działa już chociażby w niedalekim Wrocławiu.
Wybierz, zbliż i jedź – czyli jak to będzie działać
Dla pasażerów uruchomienie możliwości zakupu biletu w autobusie lub tramwaju to oszczędność czasu i większa wygoda korzystania z transportu publicznego. Jak to będzie działać? Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie przyjaźnie zaprojektowanego terminala, wystarczy wybrać bilet, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy. To prosty, szybki i ekologiczny sposób kupowania biletu w komunikacji miejskiej.
Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D). Nowy system znacznie rozszerzy sieć sprzedaży ponieważ nie będzie potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Należy pamiętać o tym, że bilet nie będzie drukowany. Terminal nie będzie także drukował potwierdzenia transakcji.
Jak będzie wyglądać kontrola biletów?
Jeśli transakcja będzie wykonana kartą zbliżeniową to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon pamiętając żeby mieć włączony NFC. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.
Open Payment System to wygoda i bezpieczeństwo
– Korzystając z rozwiązania Mennicy Polskiej pasażer ma gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcj i– zapewnia Jacek Sieński, Dyrektor Działu Handlowego Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej, która jest Operatorem systemu. – Poświadcza to między innymi specjalistyczny certyfikat PCI DSS, przyznawany po spełnieniu przez ubiegający się o niego podmiot rygorystycznych wytycznych organizacji płatniczych VISA i Mastercard – dodaje.
Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu cyfr. W praktyce osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.