Poznańskie Inwestycje Miejskie właśnie rozstrzygnęły postępowanie dotyczące budowy Mostów Berdychowskich spinających dwa brzegi Warty. Potężną inwestycję zrealizuje Budimex. Miasto otrzymało na realizację tego zadania ponad 90 milionów złotych dofinansowania z Polskiego Ładu.
– To inwestycja ważna z kilku powodów. Kluczowy jest aspekt komunikacyjny. Nowa przeprawa będzie uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Most połączy Stare Miasto z Maltą, stając się naturalnym szlakiem dla osób przemieszczających się pomiędzy Starym Rynkiem a okolicami Jeziora Maltańskiego, Ostrowa Tumskiego czy Śródki. Będzie przy tym ciekawym punktem widokowym dla korzystających z niego turystów – mówił kilka miesięcy temu Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, cytowany przez miejski portal. Samorządowiec zwracał uwagę na istotność inwestycji również w
obszernej rozmowie z naszym portalem, którą opublikowaliśmy kilka tygodni temu.
Przeprawa ma składać się z dwóch mostów dla pieszych i rowerzystów nad Wartą oraz Cybiną – na wysokości ul. Berdychowo, następnie poprzez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego (Zagórze) do Chwaliszewa (rejon tzw. kontenerów i parku w Starym Korycie Warty). Ułatwi ona komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej i Malty z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Dodatkowym zakładanym efektem inwestycji jest aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego.
Realizacja zadania jeszcze bardziej uatrakcyjni tereny nadrzeczne, które już teraz są miejscem chętnie odwiedzanym przez mieszkańców, dzięki budowie kolejnych odcinków Wartostrady. Technicznie przeprawa składać się będzie z dwóch konstrukcji. Ta nad Wartą będzie liczyła 165 metrów długości, natomiast druga, nad Cybiną, 117 metrów. Obie części są analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, będą tworzyły jednolitą całość.
Zadanie obejmuje nie tylko budowę przeprawy, ale też chodników, pochylni i schodów. W rejonie inwestycji zmieni się również istniejący odcinek Wartostrady tak, by całość była spójna komunikacyjnie. W planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej.
Wprowadzone zostaną rozwiązania przyjazne wszystkim użytkownikom, w tym z niepełnosprawnością oraz osobom starszym – m.in. na schodach i pochylni przewidziano balustrady i poręcze spełniające określone wymagania oraz system fakturowych oznaczeń nawierzchniowych. W rejonie Berdychowa zaprojektowano pochylnię łączącą dolną Wartostradę z ciągiem pieszo-rowerowym prowadzonym wzdłuż ul. prof. Jacka Rychlewskiego.
Nowa atrakcja nad Wartą i Cybiną będzie oświetlona, powstanie też monitoring miejski. W zakres prac wchodzi budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej. Pojawi się również mała architektura, taka jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej. Przewidziany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów.
Inwestycję zrealizuje Budimex, który wycenił realizację prac na niewiele ponad 156 milionów złotych brutto. Jeśli wybór wykonawcy się uprawomocni, miasto powinno zawrzeć umowę na wykonanie mostów w ciągu najbliższego miesiąca.
Poznań otrzymał na realizację prac ponad 90 milionów z rządowego Polskiego Ładu. Nie zmienia to jednak tego, że samorząd musiał znaleźć brakujące środki, ponieważ oferty znacznie przekraczały budżet miasta, pierwotnie określony na niewiele ponad 95 milionów złotych. Aby rozstrzygnąć postępowanie, poznańska Rada Miasta musiała znowelizować budżet miasta na 2023 rok.