ZTM w Poznaniu otworzył oferty w przetargu na remont odcinka Poznańskiego Szybkiego Tramwaju od Słowiańskiej do Szymanowskiego. O zamówienie ubiega się sześć firm. Zadanie jest finansowane z Polskiego Ładu.
Przetarg
obejmuje odcinek od przystanku Słowiańska do przystanku Szymanowskiego. Prace obejmują demontaż starych szyn oraz ośmiu rozjazdów, a następnie montaż 7,35 kilometrów nowego toru pojedynczego. Ponadto przewidziano szlifowanie szyn, wymianę krawędzi peronowych oraz nawierzchni przejazdu przy przystanku Lechicka. Wśród elementów inwestycji zamawiający wymienia także czyszczenie odwodnienia czy też regulację sieci trakcyjnej. Prace mają pozwolić na to, by tramwaje rozpędzały się do prędkości 70 km/h.
Nowością jest możliwość montażu tymczasowych nakładek rozjazdowych przed każdym przystankiem na modernizowanym odcinku. Do tej pory funkcjonowały dwa stałe rozjazdy, przed przystankami Słowiańska oraz Szymanowskiego, w wyniku modernizacji trasy oba zostaną zlikwidowane.
Dzisiaj (30 maja) minął termin składania ofert. Wystartowało sześć podmiotów. Konsorcjum firm NDI Energy i NDI proponuje 37,176 mln zł brutto, PORR – 38,638 mln zł, Alusta z siedzibą w Poznaniu – 41,696 mln zł brutto, ZUE – na 44,004 mln zł, konsorcjum firm SBM i Laubres – 51,209 mln zł, Budimex – 51,310 mln zł. Budżet został określony na 36,883 mln zł brutto. Kryteria wyboru to cena (60%) i gwarancja (40%). Jeśli ZTM podniesie budżet, to o wyborze zdecyduje cena, gdyż wszystkie firmy zaproponowały 48-miesięczny okres gwarancji.
Na całość prac przeznaczono maksymalnie 13 miesięcy, licząc od dnia podpisania umowy, a całość zadania podzielono na trzy etapy. W pierwszym z nich, który ma zostać wykonany w ciągu trzech miesięcy od zawarcia umowy, wykonawca przygotuje dokumentację projektową oraz przejmie teren budowy. Kolejny dotyczy remontu samego przystanku Słowiańska, który ma zostać ukończony w ciągu pięciu miesięcy. W dokumentacji zapisano, iż to działanie ma umożliwić uruchomienie kursów do Słowiańskiej. Ostatni etap, na który przeznaczono dziesięć miesięcy, obejmuje odcinek od Słowiańskiej do Szymanowskiego.
Wcześniej MPK Poznań otworzyło oferty na
inny odcinek trasy – od mostu Teatralnego do rejonu przystanku Słowiańska. Wpłynęły
cztery oferty na kwoty od ok. 16,5 mln zł do ok. 18,8 mln zł. Budżet wynosił 12,1 mln zł.