Poznań planuje budowę pięciu węzłów przesiadkowych przy nowych przystankach na kolejowej obwodnicy miasta. Jednym z nich będzie węzeł na Franowie, który obejmie budowę parkingu przesiadkowego, łącznika między nowym węzłem a obecną pętlą tramwajową, czy też nowych przystanków autobusowych na ulicy Folwarcznej. Projekt ma zostać dofinansowany ze środków unijnych z programu FEnIKS.
Poznań planuje przeznaczyć część środków unijnych
z nowej perspektywy finansowej na dofinansowanie budowy węzłów przesiadkowych przy planowanych przystankach osobowych na kolejowej, towarowej obwodnicy miasta. Węzły mają powstać przy każdym z ośmiu nowo
planowanych przystanków kolejowych, a Poznań ma odpowiadać za budowę pięciu z nich. Pozostałe węzły zostaną zbudowane przez gminy Suchy Las, Czerwonak oraz Swarzędz.
Na naszych łamach opisywaliśmy już bardzo kontrowersyjny projekt węzła przesiadkowego w rejonie osiedla Sobieskiego, z którego planem i dysfunkcjonalnością
można zapoznać się tutaj. Dzisiaj bierzemy pod lupę kolejny z nich, a więc ten, który ma powstać na Franowie.
W ramach budowy tego węzła ma powstać parking park&ride obejmujący 21 miejsc postojowych oraz 3 miejsca kiss&ride. Przewidziano także budowę wiat rowerowych i miejsca naprawy rowerów. Wykonawca będzie miał również wykonać chodniki oraz drogi rowerowe dowiązujące węzeł do obecnego układu komunikacyjnego.
Inwestycja obejmie także budowę pary przystanków autobusowych w rejonie ulicy Folwarcznej, wraz z korektą przebiegu obecnego chodnika oraz drogi rowerowej. Ostatnim elementem zadania będzie budowa pieszego łącznika pomiędzy obecnymi peronami pętli tramwajowej Franowo a rejonem węzła. Łącznik przybierze formę pochylni oraz schodów z racji różnicy poziomów występującej w tym miejscu.
Nowe przystanki autobusowe przy Folwarcznej mają mieć 20 metrów długości i mają zostać wyposażone w tablice dynamicznej informacji pasażerskiej. Obecnie Folwarczną kursują dwie linie autobusowe o numerach 166 oraz 425. Z odpowiedzi udzielonej nam przez ZTM Poznań wynika, że realizacja opisywanej inwestycji nie zmieni tej sytuacji, a wciąż głównym środkiem transportu miejskiego będzie tu tramwaj (na Franowo kursują trzy linie: 1, 16 oraz 18).
Przypomnijmy, że w ramach modernizacji kolejowej obwodnicy miasta założono, że na Franowie p
owstanie przystanek kolejowy złożony z dwóch nowych peronów jednokrawędziowych, każdy o długości 300 metrów. Dojście na drugi z peronów ma zostać zapewniony przejściem podziemnym, czego zabrakło w przypadku
wspomnianego już węzła na Piątkowie.
Wstępna wizualizacja przystanku kolejowego na Franowie wykonana przez stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania.