Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań żegna wysoką podłogę w tramwajach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań żegna wysoką podłogę w tramwajach
fot. JRSkład złożony z wagonów 105Na na ulicy Fredry
Zakupy używanych tramwajów z Bonn oraz 30 nowych Gamm sprawią, że MPK Poznań wycofa z użytkowania tramwaje 105Na, Moderusy Alfa oraz ostatnie Helmuty, co zamknie erę w pełni wysokiej podłogi w taborze tramwajowym w stolicy Wielkopolski. “Stopiątki” powinny zniknąć z ulic miasta do końca bieżącego roku, natomiast pozostałe wozy do wakacji przyszłego roku.

MPK Poznań prowadzi odbiory pierwszego nowego tramwaju Moderus Gamma wyprodukowanego przez Modertrans. Wagon ma zabrać pierwszych pasażerów w ciągu kilku najbliższych tygodni. Przewoźnik zakupił łącznie 30 takich wozów.

W połowie przyszłego roku Poznań bez wysokiej podłogi

Zakup 30 Gamm oraz 24 używanych tramwajów z Bonn (pierwszy tramwaj z tej serii również jest szykowany do służby, choć na moment jego wyjazdu poczekamy jeszcze kilka miesięcy) w końcu ma pozwolić na wyeliminowanie ze służby tramwajów w pełni wysokopodłogowych - wagonów 105Na, Moderusów Alfa oraz trzech pozostałych na stanie MPK dwukierunkowych Helmutów.

– Mamy na stanie 20 składów Moderus Alfa, 26 składów złożonych z jednostek 105Na oraz trzy Helmuty. Zakładamy, że po dostawie ostatnich Gamm, co ma nastąpić maksymalnie w połowie 2026 roku, na poznańskie torowiska nie będą wyjeżdżały już tramwaje w pełni wysokopodłogowe – mówi nam prezes MPK, Krzysztof Dostatni.

Z 20 Alf sześć składów przeszło naprawę główną, dlatego MPK albo sprzeda te składy albo pozostaną w głębokiej rezerwie z myślą chociażby o dalszej rozbudowie sieci tramwajowej w kolejnych latach.

– Z kolei jeśli chodzi o składy złożone z wagonów 105Na, to one powinny zniknąć z ulic miasta do końca tego roku, chociaż oczywiście spośród tych 43 pociągów z wysoką podłogą (nie liczę 6 zmodernizowanych Alf) będziemy wycofywać po kolei tramwaje w najgorszym stanie, więc może się zdarzyć tak, że zanim wycofamy wszystkie “stopiątki”, to jednak z ulic zjedzie też kilka Moderusów Alfa. Generalnie można przyjąć, że są to ostatnie miesiące 105Na i Alf w regularnej służbie – zapewnia prezes przewoźnika.

Oznacza to, że tramwaje z rodziny 105 (w wersji N oraz Na) zjadą z ulic miasta po ponad 50 latach ciągłego użytkowania.

Helmuty nie pójdą na złom

Poza “stopiątkami” oraz Alfami z ulic Poznania zjadą też ostatnie Helmuty, a więc trzy dwukierunkowe wagony GT8ZR, które w ostatnich miesiącach często ratowały obsługę jedynej dwukierunkowej trasy w Poznaniu, a więc odcinka na Naramowice.

– Dla każdego z nich przewidziano nową rolę. Po pierwsze pozostawimy sobie jeden tramwaj „na zabytek”. Dwa pozostałe dwukierunkowce najprawdopodobniej trafią do muzeów, więc na razie wszystko wskazuje na to, że żaden z nich nie ulegnie kasacji – informuje nas prezes poznańskiego MPK.

Poznań goni Gdańsk i nieco zwiększy liczebność parku taborowego

Poznań będzie drugim z największych miast w kraju (po Gdańsku i tuż przed Krakowem oraz Bydgoszczą), gdzie na ulice nie będą wyjeżdżały już tramwaje w pełni wysokopodłogowe. Na taki komfort nie będą mogły sobie jeszcze pozwolić Łódź, Wrocław czy Warszawa, nie mówiąc o Szczecinie.

Wraz z nowymi zakupami oraz kolejnym planowanym przetargiem MPK chce też nieco zwiększyć stan swojej floty – Celujemy z liczebnością floty, żeby była ona nieco większa niż obecnie, żeby mieć co najmniej 10 pociągów więcej w stosunku do potrzeb. W tym momencie mamy 180 tramwajów w pełni lub częściowo niskopodłogowych na ogólną liczbę 229 pociągów – wylicza Dostatni.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań blisko budowy Tramwaju na Ratajczaka

Komunikacja

Poznań blisko budowy Tramwaju na Ratajczaka

Jakub Rösler 07 marca 2025

Poznań. Tramwaj na Główną szuka swojego końca

Komunikacja

Tramwajowe KPO. Są 4 odwołania. Kiedy ponowne rozstrzygnięcie?

Prawo & Finanse

Poznań. Jest umowa na projekt Tramwaju na Naramowice etap 2

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań blisko budowy Tramwaju na Ratajczaka

Komunikacja

Poznań blisko budowy Tramwaju na Ratajczaka

Jakub Rösler 07 marca 2025

Poznań. Tramwaj na Główną szuka swojego końca

Komunikacja

Tramwajowe KPO. Są 4 odwołania. Kiedy ponowne rozstrzygnięcie?

Prawo & Finanse

Poznań. Jest umowa na projekt Tramwaju na Naramowice etap 2

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5