Stosunkowo niedawno zakończyła się przebudowa peronów na przystanku Poznań-Dębina leżącym przy trasie w kierunku Jarocina. Wkrótce sam przystanek może być jednak przenoszony, co będzie się wiązać z utratą wykonanych robót. Powodem jest planowana budowa linii kolei dużych prędkości.
Przystanek kolejowy Poznań-Dębina zlokalizowany na terenie osiedla o tej samej nazwie ma spore znaczenie w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym. Zatrzymują się tam pociągi osobowe jadące z dworca głównego w kierunku Jarocina, dzięki czemu kolej znacząco ułatwia dojazd do centrum miasta, ale też do szeregu okolicznych miejscowości, których mieszkańcy znaleźli pracę w przemysłowym rejonie Dębca. W promieniu dojścia pieszego znajdują się np. zakłady FPS.
Zmiany już w kilka lat po modernizacji?
– Prace na przystanku Poznań-Dębina zostały zrealizowane w 2017 r. – przypomina Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Wówczas wybudowane zostały dwa nowe perony, które zastąpiły wcześniejsze, zdegradowane już konstrukcje. Prawdopodobne jest, że w niedalekiej przyszłości stosunkowo nowe obiekty zostaną jednak rozebrane.
Przez Dębinę ma przechodzić bowiem jedna z tzw. szprych stanowiących nowy układ komunikacyjny kraju projektowany przez Centralny Port Komunikacyjny. Szybka kolej ma połączyć Poznań z Łodzią i z samym lotniskiem, a także z aglomeracją warszawską. Tak duża inwestycja wiąże się ze zmianami przestrzennymi, które mają dotknąć także tego poznańskiego osiedla.
CPK: Staramy się minimalizować ingerencję w zabudowę
– Planując przebieg linii nr 85 na terenie Poznania, zachowaliśmy istniejące przystanki, starając się utrzymać lokalizację peronów – stwierdza Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki Centralny Port Komunikacyjny. Dębina ma więc nie zniknąć całkowicie z komunikacyjnej mapy aglomeracji, ale dokładne umiejscowienie przystanku może ulec zmianie. – Tam, gdzie zachowanie lokalizacji nie było możliwe, stawialiśmy na ograniczenie ingerencji w istniejącą zabudowę – zapewnia nasz rozmówca.
Zaznacza on, że aktualnie przygotowany został jedynie tzw. wariant inwestorski, który będzie podlegał dalszym korektom. Ostateczny kształt prac ma być bowiem wynikiem m.in. uzgodnień z PKP PLK dotyczących finalnego zakresu robót po stronie każdego z podmiotów. – Na obecnym etapie nie możemy więc jednoznacznie wskazać, które z przystanków będą podlegać przebudowie, a które pozostaną w obecnym kształcie – usłyszeliśmy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.