Poznań planuje modernizację 700-metrowego odcinka torowiska tramwajowego na 28 Czerwca 1956 roku. W ramach prac powstaną dwie pary przystanków w formie antyzatok, a przebudowę przejdzie torowisko, sieć trakcyjna oraz nawierzchnia ulicy. Inwestycja nie obejmie węzła rozjazdowego Hetmańska, który miałby być przebudowany wraz z budową trasy na Klin Dębiecki.
Na ostatniej sesji Rady Miasta Poznania radni przegłosowali zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta, dzięki czemu do budżetu zostały wpisane takie zadania jak wykonanie właściwej dokumentacji projektowej dla budowy drugiego etapu Tramwaju na Naramowice o czym szerzej piszemy tutaj oraz wykonanie projektu modernizacji torowiska tramwajowego na ulicy 28 Czerwca 1956 roku, na odcinku od Krzyżowej do Hetmańskiej.
Mapa z OpenRailwayMap
700-metrowy odcinek jako kontynuacja zrealizowanych prac
ZTM Poznań chciałby dokończyć modernizację tego odcinka ulicy 28 Czerwca, co byłoby kontynuacją prac zrealizowanych w ostatnich latach, kiedy wyremontowano trasę na ulicy Wierzbięcice oraz odcinek torów przy Rynku Wildeckim aż do rejonu wspomnianej wcześniej ulicy Krzyżowej. Opisywany odcinek jest w słabym stanie technicznym, co dobrze widać na zdjęciach dołączonych do galerii artykułu. Jednocześnie kosztorys oraz harmonogram inwestycji będzie znany dopiero po wykonaniu właściwego projektu.
Fragment przeznaczony do modernizacji to około 700 metrów dwutorowej trasy tramwajowej, przy której znajdują się dwie pary przystanków - Kosińskiego oraz Pamiątkowa. Jak mówi nam Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM Poznań, obie pary przystanków zostaną wykonane w formie antyzatok.
Poza modernizacją przystanków (i wyposażeniem ich w tablice informacji pasażerskiej i ich zasilenie, ławki, kosze na śmieci), inwestycja obejmie również torowisko, sieć trakcyjną, mechanizmy ogrzewania i sterowania zwrotnic, czy w końcu nawierzchnię jezdni oraz chodników w pasie drogowym ulicy 28 Czerwca.
Nowe i odtworzone relacje skrętne? Będą analizy
Jak na razie nie wiadomo za to, czy w ramach modernizacji zostanie odtworzony łuk torowy łączący sieć tramwajową z dawną zajezdnią Madalińskiego, z ulicy Pamiątkowej w 28 Czerwca w kierunku Dębca, który kiedyś został częściowo zlikwidowany - obecnie zachował się tylko jego fragment. Jest to drugi, zlikwidowany wjazd do dawnej zajezdni z ul. 28 Czerwca od strony węzła Traugutta. Pierwszy nadal łączy 28 Czerwca z zajezdnią, ale tylko od strony Rynku Wildeckiego. Z kolei wyjazd na Hetmańską istnieje obecnie wyłącznie w prawo, w kierunku Łazarza. Zlikwidowany jest wyjazd w lewo, w stronę węzła Traugutta. Sprawia to, że przejazd przez zajezdnię obecnie jest wyłącznie zdublowaniem istniejącego prawoskrętu na węźle Traugutta. Przed likwidacją wyżej opisanych łuków zajezdnia mogła natomiast pełnić rolę pętli dla tramwajów przyjeżdżających na Traugutta z dowolnej strony, a dodatkowo umożliwiała przejazd ze Starołęki na Dębiec. Bartosz Trzebiatowski mówi bowiem, że ZTM bierze pod uwagę możliwość odtworzenia tej relacji skrętnej dla tramwajów.
Węzeł Hetmańska na razie bez przebudowy
Modernizacja nie obejmie za to węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu Hetmańskiej oraz 28 Czerwca 1956 roku. Nie wiadomo też, czy w ramach jego przebudowy zostanie wykonana brakująca relacja skrętna dla tramwajów jadących od prawobrzeża w kierunku Dębca – Węzeł Traugutta znajduje się w koncepcji tramwaju na Klin Dębiecki, więc dopiero konkretyzacja tego przedsięwzięcia pozwoli bardziej szczegółowo odpowiedzieć na to pytanie. Obecnie brak jest szczegółowego harmonogramu dla realizacji tej inwestycji. Jest ona uzależniona jest od możliwości budżetowych Miasta Poznania oraz ewentualnego pozyskania zewnętrznego źródła finansowania (np. w ramach funduszy Unii Europejskiej) – mówi Trzebiatowski.
Przypomnijmy, że kilka lat temu miasto wykonało wstępną koncepcję budowy nowego odcinka torowiska od obecnej pętli Dębiec
w rejon skrzyżowania ulic Dolna Wilda oraz 28 Czerwca 1956 roku, gdzie miałaby powstać pętla tramwajowa wraz z parkingiem przesiadkowym. Projekt ten, potocznie nazywany tramwajem na Dębinę, miałby objąć również wspomnianą modernizację węzła Traugutta oraz pozostały odcinek torowiska na 28 Czerwca, od Hetmańskiej do samej pętli Dębiec, który także z roku na rok jest w coraz gorszym stanie. Jak na razie miasto nie ma jednak żadnych konkretnych perspektyw na budowę tej trasy.
Górna Wilda bez modernizacji
Przy okazji pytań o modernizację odcinka od Krzyżowej do Hetmańskiej zapytaliśmy ZTM o plany wobec pozostałego, niezmodernizowanego odcinka torów na Wildzie, a więc fragmentu od Rynku Wildeckiego do ulicy Matyi, wzdłuż ulicy Górna Wilda.
– Aktualnie nie ma planów przebudowy infrastruktury tramwajowej w ul. Górna Wilda. W najbliższych latach realizowane będą na tym odcinku jedynie bieżące prace utrzymaniowe oraz drobne prace remontowe wg potrzeb – powiedział nam rzecznik poznańskiego ZTM-u.