Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu udostępnia już nie tylko rozkłady jazdy i informacje dotyczące miejsc na parkingach buforowych oraz typu „Parkuj i Jedź”. W ramach otwartych danych udostępniono też informacje o rzeczywistym położeniu pojazdów komunikacji miejskiej.
– Inteligentne miasto z myślą o mieszkańcach zbiera, zarządza i udostępnia dane po to, aby każdy mógł z nich swobodnie korzystać. Odbiorcami są między innymi deweloperzy, którzy wykorzystując te dane tworzą serwisy i aplikacje, ułatwiające mieszkańcom codzienne wybory, chociażby dotyczące środka transportu – tłumaczył w piątek Michał Łakomski, pełnomocnik prezydenta Miasta Poznania ds. Smart City. – W ten sposób deweloperzy aplikacji stają się pośrednikami informacji między miastem a mieszkańcami, tworząc alternatywne źródła wiedzy. Tak się dzieje na całym świecie. Dzięki otwartym danym powstaje coraz więcej nowoczesnych usług – dodawał.
Zasada jest prosta – do otwartych danych dostęp ma każdy i może z nich korzystać bezpłatnie, nawet wówczas, gdy tworzy komercyjne przedsięwzięcia. – Wszystkie pomysły, które owocują stworzeniem przydatnych dla mieszkańców narzędzi, są niezwykle cenne – wyjaśniał Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu.
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego przypomina, że od początku ubiegłego roku na stronie internetowej www.ztm.poznan.pl istnieje zakładka "Dla deweloperów" – w domyśle „deweloperów aplikacji” – na której zamieszczane są pliki zawierające rozkłady jazdy oraz dane dotyczące zajętości parkingów buforowych. Od piątku udostępnione są tam także materiały z lokalizacjami pojazdów realizujących usługi na rzecz ZTM.
W udostępnionych danych są też takie opisujące cechy poszczególnych pojazdów kursujących na liniach ZTM. W pliku, oprócz numeru bocznego pojazdu, wyszczególniono czy jest on niskopodłogowy, częściowo niskopodłogowy, czy jest wyposażony w rampę, klimatyzację, system zapowiedzi głosowych, biletomat lub bileterkę, ładowarkę USB oraz czy znajduje się w nim miejsce do przewożenia rowerów. To informacje, które również mogą być przydatne dla twórców aplikacji, a w rezultacie – dla mieszkańców.