Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posłanki Katarzyny Ueberhan stwierdza, że trwają zabiegi o przywrócenie staremu budynkowi dworca pełnej funkcjonalności. Dworzec miałby powrócić do starego budynku w międzytorzu. Ponadto resort informuje o planowanej zmianie numeracji peronów, poprzedzonej dużą akcją informacyjną.
Parlamentarzystka z Poznania w swoim wniosku zwraca uwagę na to, że dworzec Poznań Główny jest największą stacją w Polsce, jeśli chodzi o wymianę pasażerską. Posłanka wspomina kwestię skomplikowanego i wprowadzającego w błąd oznakowania (kto raz musiał znaleźć na poznańskim dworcu peron 4a wie o czym mowa). Mimo rekordowej liczby obsługiwanych pasażerów, dworzec w Poznaniu nie cieszy się dobrą opinią z powodu swojego umiejscowienia (w budynku galerii handlowej), a także małej ilości kas i chaosu informacyjnego. Sytuację może rozwiązać przeniesienie dworca z powrotem do budynku, który znajduje się między peronem 1, a 4. O taką możliwość dopytuje posłanka Ueberhan. Ponadto w interpelacji dopytuje także o numerację peronów, a także plany ministerstwa wobec Poznania Głównego.
Dworzec we wstępnej fazie uzgodnieńW odpowiedzi ministerstwo stwierdza, że 26 lutego 2020 roku, PKP S.A. podpisały razem z Prezydentem Miasta Poznania list intencyjny w sprawie współpracy przy modernizacji starego budynku dworca Poznań Główny. Resort podkreśla też, że inwestycja ma polegać na przywróceniu pełnej używalności staremu budynkowi dworcowemu i powiązanie go z infrastrukturą miasta. Ma to zostać zrealizowane ze środków zewnętrznych, w tym unijnych.
Wiceminister infrastruktury, Andrzej Bittel, w odpowiedzi na interpelację pisze także o przekazaniu miastu porozumienia:
“Skutkiem poczynionych ustaleń było przygotowanie przez PKP S.A. i przekazanie do podpisania w dniu 4 grudnia 2020 r. porozumień o współpracy które obejmują:
- wspólne ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu architektonicznego;
- wycofanie przez Miasto wniosków o komunalizację i unieważnienie użytkowania wieczystego gruntów, nieskładanie kolejnych wniosków, a w przypadku utraty tytułu prawnego do działek, pomimo tych działań, zobowiązanie do zwrotu przez Miasto poniesionych przez PKP S.A. nakładów”
Aktualny stan inwestycji jest uzależniony od władz Poznania, ponieważ ministerstwo oczekuje na zwrot podpisanych przez miasto porozumień. Jednocześnie jak wspomina
poznańska Gazeta Wyborcza, miasto nie chce jednostronnie porzucić swoich roszczeń wobec ziemi należącej do PKP i nie chodzi tu wcale o teren poznańskiego dworca. Problemem są działki PKP na tzw. ‘wolnych torach”, czyli miejscu niedaleko dworca i galerii Avenida. Miasto chciałoby otrzymać od przewoźnika część tych terenów, aby zrealizować tam inwestycje drogowe i dzięki temu przyciągnąć inwestorów.
W całej sprawie trwa wymiana pism między stronami, co nie przybliża finału rozmów i początku inwestycji.
Perony zmienią numery
Resort Infrastruktury zaznacza, że szykuje się do zmiany numeracji peronów na poznańskim dworcu, co ma być połączone także z wymianą tablic, oznaczeń i piktogramów na terenie całej stacji. Wszystkie zmiany mają być poprzedzone akcją promocyjno-informacyjną, a cały proces zmian w numeracji peronów ma zostać zrealizowany do końca 2022 roku.
W odpowiedzi na interpelację w kontekście peronu “3a”, a także przejścia podziemnego łączącego Łazarz z ulicą składową, pojawia się termin zakończenia tej inwestycji na III kwartał 2022 roku.
Ministerstwo nie przewiduje także budowy kolejnych peronów w obrębie stacji Poznań Główny, lecz przyznaje, iż prowadzi badania mające na celu optymalizację i określenie docelowego układu geometrycznego dworca.
“Przeprowadzone w ramach powyższego zadania analizy ruchu pasażerskiego wraz z analizą wielokryterialną, pozwolą na określenie potrzeb przewozowych i infrastrukturalnych dla transportu kolejowego na terenie Poznańskiego Węzła Kolejowego, w tym na określenie optymalnego docelowego układu geometrycznego stacji Poznań Główny wraz z niezbędną liczbą krawędzi peronowych” - informuje wiceminister Bittel
Badania wchodzą w skład “Wstępnego Studium Wykonalności Poznańskiego Węzła Kolejowego” i mają zostać sfinalizowane do końca 2023 roku.
Odpowiedzi na interpelację dają nadzieję na to, że uda się wreszcie rozwiązać problem poznańskiego dworca i przywrócić życie dawnemu budynkowi stacyjnemu. Nie popadajmy jednak w przesadny optymizm, ponieważ nadal nie wiadomo kiedy inwestycja wejdzie w kolejny etap realizacji.