W tym roku w Krakowie podczas wakacji mieszkańcy i turyści będą mieli możliwość podróży historycznymi tramwajami z niemal każdego dużego polskiego miasta. Do kolekcji MPK SA w Krakowie, w której są nie tylko zabytkowe krakowskie tramwaje, ale także wagony z Wrocławia, Warszawy i Gdańska, dołączy bowiem na kilka najbliższych miesięcy wagon 102N z Poznania. Jest to efekt wyjątkowej współpracy krakowskiego MPK z MPK w Poznaniu, które zdecydowały się wymienić na okres wakacyjny swoimi pojazdami. Do Krakowa już w ubiegłym tygodniu trafił poznański wagon 102N, a do Poznania krakowski 4N.
Warto podkreślić, że Krakowska Linia Muzealna zostanie uruchomiona w tym roku już po raz 20. Jest to więc znakomita okazja, aby historią komunikacji miejskiej w Krakowie oraz innych polskich miastach zainteresować jak najwięcej osób, w tym najmłodszych. Ma w tym pomóc właśnie współpraca Krakowa i Poznania. Poznański tramwaj w swoich charakterystycznych kremowo-zielonych barwach będzie kursował w wakacje po krakowskich torach. Z kolei mieszkańcy Poznania zyskają możliwość podróży historycznym wagonem 4N (wagony tej serii były eksploatowane w Krakowie w latach 1958-1988).
Historia poznańskiej „stodwójki” rozpoczęła się na początku stycznia 1970 roku. To wtedy wagon 102N-1 o numerze fabrycznym 26 trafił do Poznania. Ze względu na swoje kanciaste kształty został od razu nazwany "kanciakiem". Stacjonował w zajezdni Głogowska i w swój pierwszy kurs wyruszył 14 stycznia 1970 roku na linię nr 6. Początkowo numer linii umieszczany był w kasetonach za szybą lecz już po kilku miesiącach charakterystyczny dla Poznania krój cyfr tablicy liniowej umieszczony został na dachu wagonu. Z zajezdni Głogowska przegubowe wagony wyjeżdżały najczęściej na linie nr 1, 6, 14 i 19. Już w czasie pierwszej naprawy głównej przeprowadzonej w marcu 1977 roku wagon został pozbawiony gniazd ukrotnionej jazdy i zlikwidowano mu dolne osłony w celu lepszego dostępu do wózków, a dolną część burty przemalowano z koloru kremowego na zielony. W sierpniu 1980 roku otwarto nową zajezdnię na Fortecznej, do której przeniesiono wszystkie „stodwójki” z Głogowskiej. Po dużych dostawach nowych wagonów 105Na, postanowiono część tramwajów 102N przenieść na zajezdnię Madalińskiego, gdzie wagon 102N-1 był wykorzystywany m.in. do testowania infrastruktury. Na regularnej linii kursował on aż do 2001 roku. Po wycofaniu z ruchu przeszedł remont generalny, podczas którego przywrócono go do stanu fabrycznego. Od 1 grudnia 2004 roku jest pojazdem historycznym.
Na krakowskich torach poznański przegubowiec pojawi się obok krakowskiego „kanciaka” z numerem inwentarzowym 203. Starszy o blisko miesiąc niebieski tramwaj kursował w ruchu liniowym do 1997 roku, a obecnie znajduje się w kolekcji historycznego taboru MPK SA.
Parametry techniczne wagonów 102N: Długość 19300 mm Szerokość 2400 mm Masa własna 24000 kg Miejsca ogółem 181
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.