Przewozy Regionalne uruchomią dwa nowe kursy w rejonie Lublińca, które zastąpią wycofane połączenia autobusowe. Spółka rozszerza swoją ofertę na wniosek Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Skala udogodnień jest jednak bardzo niewielka w porównaniu z trudnościami, jakie wynikają z wycofywania się PKS Lubliniec z obsługi pogranicza województw śląskiego i opolskiego.
Jak poinformowały niedawno Przewozy Regionalne, 16 kwietnia rozszerzona została oferta przewozowa spółki na terenie województwa śląskiego. – [Zostały] uruchomione nowe połączenia w relacjach Częstochowa - Lubliniec oraz Lubliniec - Herby Stare - Tarnowskie Góry – czytamy w oficjalnym komunikacie spółki. Zmiana została wprowadzona do rozkładu jazdy dość niespodziewanie – jej zapowiedź pojawiła się z niewielkim wyprzedzeniem.
Samorząd zareagował na likwidację PKSNowy pociąg odjeżdża z Częstochowy o 6:38, by dotrzeć do Lublińca o 7:15. 20 minut później rozpoczyna tam bieg kurs przez Herby Stare i Boronów do Tarnowskich Gór, gdzie dociera o 8:22. – Pociągi nr 44267 i 44268 kursują od poniedziałku do piątku oprócz świąt – mówi Anna Piotrowska, rzecznik prasowy Oddziału Łódzkiego Przewozów Regionalnych (Polregio), który obsługuje dodatkowe kursy.
Jak tłumaczy przedstawicielka przewoźnika, ujęcie w rozkładzie jazdy dwóch pociągów kategorii Regio związane jest ze zmianami na rynku komunikacji drogowej. – Nowe połączenia zostały uruchomione w związku z upadłością przewoźnika autobusowego – usłyszeliśmy. – Zostały one wprowadzone na wniosek Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w ramach umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich – uzupełnia nasza rozmówczyni.
Czy dwa kursy to wystarczające uzupełnienie oferty? Na łamach portalu transport-publiczny.pl informowaliśmy już o procesie likwidacji lublinieckiego PKS. Od początku 2017 r. spółka nadzorowana była przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Jak tłumaczył nam resort, decyzja podyktowana była względami ekonomicznymi. Obecnie trwa proces likwidacji (a nie upadłości) przedsiębiorstwa – takie rozwiązanie miało być bowiem korzystniejsze dla pracowników, gdyż PKS wycofuje się z działalności gospodarczej relatywnie powoli.
– Uruchomienie wskazanych pociągów zapewnia mieszkańcom poranne połączenie z Częstochowy do Lublińca i daje możliwość dojazdu do szkół i miejsc pracy – przekonuje Anna Piotrowska. Jasnym jest jednak, że skala rozszerzenia działalności PR jest o wiele mniejsza niż skala pogorszenia sytuacji komunikacyjnej na skutek likwidacji PKS. Choć firma wykonuje jeszcze niektóre kursy, żaden z nich nie dociera do Częstochowy.
Do Wielunia pojadą autobusy zastępczePrzypomnijmy, że
mieszkańcy województwa śląskiego korzystający z usług PR muszą liczyć się z dużymi utrudnieniami. – W związku z zamknięciami torowymi wynikającymi z prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzona będzie komunikacja zastępcza na odcinku Wieluń Dąbrowa – Herby Nowe – wskazuje Anna Piotrowska.