Po długim okresie oczekiwania zostało wydane pozwolenie na budowę odcinka nowej linii metra D Pankrác – Nové Dvory. Umożliwi to rozpoczęcie prac na odcinku do stacji Olbrachtova i wybór wykonawcy na dalszym odcinku.
Pierwszy odcinek, dla którego Praga złożyła wniosek o pozwolenie na budowę pod koniec 2019 r., połączy stacje Pankrác i Nové Dvory. Zaplanowano pięć stacji: Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč i Nové Dvory. W zeszłym roku
podpisano umowę z wykonawcą pierwszego, krótkiego, choć dość wymagającego odcinka do stacji Olbrachtova. Przeprowadzono już
badania geologiczne, w ramach których wydrążono już ok. pół km tuneli.
Pozwolenie na budowę zostało wreszcie wydane 24 marca. Praga wysłała już zawiadomienie do budowniczych w sprawie rozpoczęcia prac, rozpoczyna się też przekazywanie terenu. Teraz Praga ma ogłosić przetarg na wykonawcę drugiej części pierwszego odcinka – do stacji Nové Dvory. Odcinek ten będzie powstawać równolegle.
– Możemy teraz rozpocząć inwestycję dekady. Do obsługi nowej linii kupimy najnowocześniejsze autonomiczne pociągi. Przy okazji zmodernizujemy linię C z myślą o autonomiczności – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi, który odpowiada za transport.
Docelowo linia połączy Náměstí Míru i Depo Písnice. Na 10,5-kilometrowej trasie znajdzie się 10 przystanków. W przyszłości trasa ma być wydłużona też na północ, ale przebieg nie jest jeszcze w pełni zatwierdzony. Na trasie mają jeździć czterowagonowe, w pełni automatyczne składy.
Pierwsze plany budowy linii D powstały w II połowie lat 60. XX w. Pierwsze studium linii przebiegającej w korytarzu Náměstí Míru – Zálesí, z późniejszym przedłużeniem do dzielnicy Nové Dvory, zostało już opracowane w 1991 r.