Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, zawarł umowę ramową z Iveco na dostawy do 140 autobusów przegubowych Urbanway Hybrid 18M. Praga będzie pierwszym czeskim przewoźnikiem, który będzie eksploatować takie pojazdy.
Przetarg na dostawy do 140 autobusów hybrydowych wygrała firma Iveco Czech Republic, która pokonała Solarisa i SOR. Producent zaoferował cenę 1,549 mld koron (ok. 309 mln zł) przy budżecie 2,017 mld koron (ok. 402 mln zł). W ostatnich dniach zawarto umowę ramową.
– Dostawy są zgodne z koncepcją wprowadzenia alternatywnych napędów w praskiej komunikacji. Z jednej strony są one niskoemisyjne, a z drugiej pozwalają na zachowanie elastyczności w razie np. awarii zasilania. Dzięki tym pojazdom będziemy w stanie zachować niezależność od infrastruktury ładowania i zdywersyfikować ryzyka operacyjne – mówi Petr Witowski, szef DPP.
Kontrakt nie zawiera minimalnej gwarantowanej liczby pojazdów. – Zakładam, że w pełni wykorzystamy wartości kontraktu, który jest ważny do kwietnia 2028 r. Zgodnie z jego założeniami producent ma dostarczyć nam pojazdy w ciągu dziewięciu miesięcy od zlecenia. Zakładamy, że pierwsze pojazdy zamówimy już w tym roku – na ulicach Pragi pojawią się w przyszłym roku – mówi Jan Barchánek, szef działu autobusowego DPP.
Pojazdy Iveco Hybrid 18M o długości 18.003 mm i szerokości 2.500 mm zabierają na pokład 130 pasażerów, w tym 35 na miejscach siedzących. Trójosiowe pojazdy wyposażone są w cztery pary drzwi podwójnych z wejściem na wysokości od 320 do 340 mm. Autobusy będą w pełni klimatyzowane, wyposażenie obejmuje też monitoring i system liczenia pasażerów.
Autobusy posiadają silnik spalinowy Cursor 9 o mocy 265 kW / 360 KM oraz automatyczną skrzynię biegów Voith Diva NXT z silnikiem elektrycznym, który pełni również funkcję generatora energii. Do tego wyposażone są w baterie, które mogą być ładowane za pomocą wtyczki (plug-in).
mat. Iveco