Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, rozpisał przetarg na dostawy do 70 trolejbusów bateryjnych o długości ok. 12 m. Zostaną one skierowane do obsługi kolejnych elektryfikowanych linii autobusowych.
Praga podpisała umowy na pierwsze trolejbusy przegubowe i dwuprzegubowe – z
SOR-em i
Skodą. Teraz Praga rozpisała przetarg ramowy na dostawy 70 trolejbusów standardowej długości. Mają one zostać skierowane do obsługi obecnych linii autobusowych 131, 137, 176, 191 i 201. Według założeń umowa ma zostać podpisana na przełomie wiosny i lata 2023 r., a jej całkowita wartość może sięgnąć kwoty 1,176 mld koron.
– Niemal ukończyliśmy już elektryfikację linii 140 Palmovka – Miškovice, niedawno rozpoczęliśmy
próbną eksploatację odcinka Letňany – Čakovice. Do końca listopada
ruszymy z elektryfikacją linii 119 z Nádraží Veleslavín do lotniska. Przygotowujemy elektryfikację kolejnych linii na lewym brzegu Wełtawy. Linie 131, 137, 176 i 1919 przeszły już postępowanie środowiskowe. Najbardziej zaawansowane przygotowania trwają dla linii 137 Na Knížecí – U Waltrovky. Jeśli nie będzie komplikacji, będziemy gotowi rozpocząć prace pod koniec przyszłego roku – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz ds. transportu i przewodniczący rady nadzorczej DPP.
Trolejbusy mają mieścić 25-35 osób na miejscach siedzących. Przewidziano klimatyzację. Mają rozwijać prędkość do 70 km/h, wymagane jest odzyskiwanie energii podczas zjeżdżania ze wzniesień. Prędkość do 40 km/h mają rozwijać w 10 sekund, a od 0 do 70 km/h – w 30 sekund. Pojazdy mają być ładowane za pomocą standardowego dwupolowego odbieraka prądu oraz wtyczki. Baterie mają umożliwiać przejechanie 15 km w każdych warunkach.
Założono co najmniej 15 lat eksploatacji. Jako że wymagana żywotność akumulatorów wynosi 84 miesiące (siedem lat) lub 420 tys. km, zamawiający wymaga dostawy dodatkowych akumulatorów trakcyjnych. Gwarancja na pojazd w ruchu wynosić ma min. 5 lat.
Pojazdy będą stacjonować w zajezdniach Řepy i Klíčov. Kontrakt będzie obejmował okres pięciu kat – do 2028 r.