Praga ma już wykonawcę budowy nowego mostu nad Wełtawą. Obiekt przeznaczony będzie dla transportu publicznego oraz pieszych i rowerzystów. Połączy dzielnicę Smíchov i Podolí. Most utrzymany w stylu brutalizmu i kubizmu, będzie miał 388 m długości i 16 m szerokości. Koszt budowy wyniesie prawie 1,075 mld czeskich koron, czyli ok. 200 mln zł. Obiekt ma być gotowy za 810 dni od podpisania umowy.
Most Dvorecký przetnie Wełtawę na odcinku między nabrzeżami Zlíchovskim i Podolskim, łącząc w ten sposób dzielnice Pragę 4 i Pragę 5. Celem budowy jest poprawa komunikacji w południowej części miasta, szczególnie dla transportu publicznego, pieszych i rowerzystów. Zakończono już postępowanie przetargowe i wyłoniono wykonawcę mostu. Obiekt zrealizuje konsorcjum firm Metrostav TBR, Firesta-Fišer oraz Strabag. Budowa ma się rozpocząć latem i potrwać 810 dni. Zwycięska oferta została wyceniona na 1,075 miliarda koron.
Budowa mostu powinna przyczynić się do poprawy połączeń między liniami tramwajowymi i autobusowymi pomiędzy węzłami komunikacyjnymi Lihovar i Dvorce. Częścią projektu jest projekt nowego przystanku tramwajowego i autobusowego Dvorecký most. Tramwaj skróci podróż nawet o sześć kilometrów w porównaniu z objazdem przez most Palackiego.
Most będzie również bardzo korzystnym rozwiązaniem pod względem integracji ścieżek rowerowych, które biegną wzdłuż obu brzegów Wełtawy. Jak podają władze Pragi, przeznaczanie mostu tylko dla komunikacji miejskiej, rowerzystów i pieszych wynika ze zmiany w Planie Zagospodarowania Przestrzennego z 2014 roku. Jednak po obiekcie będą mogły w razie potrzeby poruszać się również pojazdy ratownictwa medycznego.
– Most Dvorecký ma już pozwolenie na budowę i wybranego wykonawcę. Za kilka tygodni podpiszemy z nim umowę na realizację robót. To wielki sukces. W ciągu trzech i pół roku Praga ma na koncie cztery realizacje przez Wełtawę: kładkę Trojská, kładkę Štvanická, wyremontowany most Barrandovský i wreszcie most Dvorecký – podkreśla Adam Scheinherr, zastępca burmistrza Pragi. – Dzięki nowemu obiektowi powstanie zalążek południowej linii obwodowej dla tramwajów. Część linii autobusowych przeniesiemy z mostu Barrandov, co poprawi to przejazd między dzielnicami Novodvorská, Pankrác i Smíchov – wylicza włodarz.
Koncepcja mostu została wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektoniczno-budowlanym w latach 2017-2018. Autorami zwycięskiego projektu są architekci z pracowni ATELIER 6 i TUBES. Projekt nawiązuje do kubizmu i brutalizmu, które mają w Pradze długą tradycję. Przestrzeń pod mostem na jego krańcach, o której w podobnych projektach często się zapomina, ma zaoferować wielofunkcyjną kulturalną przestrzeń do spędzania czasu wolnego oraz kawiarnie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.