Praska sieć metra, składająca się z trzech funkcjonujących linii i budowanej czwartej linii, które rozchodzą się promieniście z centrum, może zostać uzupełniona o piątą, okólną linię. – Musimy przygotować Pragę na to, co ją czeka. Chcę Pragi, w której wszyscy będą dobrze żyć. Chcę miasta, w którym ludzie mogą szybko i wygodnie dotrzeć tam, gdzie potrzebują – wskazał Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi, który zaprezentował wizję nowego połączenia.
– Praga rozwija się dynamicznie. Setki tysięcy osób przyjeżdża codziennie do miasta i ta liczba będzie wzrastać. Kolejne osoby będą docierać kolejami dużych prędkości czy wygodnym połączeniem szynowym z Kladna i lotniska. Ulice nie są z gumy – nie zmieścimy kolejnych samochodów i autobusów. Musimy jednak odpowiednio przygotować Pragę. Odpowiedzią jest zapewnienie odpowiedniej przepustowości pod ziemią – w postaci linii okólnej metra. Jeśli dziś nie zaczniemy jej planowania, to miasto w przyszłości się udusi – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi, odpowiedzialny za transport. O potrzebie przeanalizowania budowy takiego połączenia rozmawiał już z koalicjanten oraz miejskimi jednostkami.
Nowa linia – o nazwie Óčko – miałaby połączyć rozwijające się dzielnice stolicy Czech. Mowa chociażby o Smíchovie, terenach kolejowych Žižkov, Vysočanach czy dzielnicy Bohdalec-Slatiny. W sumie w najbliższych latach powstanie tu 270 tys. lokali mieszkaniowych. – Mamy luźne wyobrażenie, jaka powinna być trasa: Dejvice – Smíchov – Pankrác – Slatiny – Žižkov – Vysočany. Przede wszystkim musimy to sprawdzić – mówi Scheinherr.
Ze wstępnych analiz wynika, że z południowej części pierścienia korzystałoby ok. 150 tys. osób dziennie. – Każdy samochód, który nie wjedzie do Pragi, to wygrana dla prażan – podkreśla wiceburmistrz.
Jak wskazuje włodarz, Praga ma już obecnie dobrą komunikację, ale jest ona ukierunkowana przede wszystkim na dowóz do i z centrum. – Jeśli trzeba przejechać z dzielnicy do dzielnicy, to komunikacja nie jest taka wygodna. Trzeba jechać przez stacje przesiadkowe Muzeum, Můstek i Florenc w centrum. To tak jakbyśmy jechali z Pragi do Brna przez Trutnov – zauważa Adam Scheinherr. – Óčko zapewni bezpośrednie połączenia. Proszę sobie wyobrazić: przejazd komunikacją na trasie Smíchov – Pankrác zajmuje obecnie 26 minut, a samochodem – 10 minut. Óčko zapewni przejazd w 9 minut. Kto w takiej sytuacji będzie jechać samochodem? – pyta Scheinherr.
Wstępna trasa Óčko liczy 36 km i składają się na nią 23 stacje, z czego osiem przesiadkowe na inne linie metra. Po ukończeniu cała sieć metra będzie liczyć 114 km długości i 101 stacji. Studium wykonalności ma powstać do 2025 r. Pozwolenie na budowę pierwszego odcinka Podbaba –Terminál Sever (26 km, 18 stacji) mogłoby zostać wydane w kolejnej dekadzie.