W połowie września przedstawiciele DPP, operatora komunikacji w Pradze, odwiedzali zakłady Skody, by sprawdzić postępy przy produkcji 24-metrowych dwuprzegubowych trolejbusów bateryjnych. Będą one obsługiwać elektryfikowaną linię do lotniska. Jednocześnie miasto przygotowuje się do elektryfikacji kolejnych tras.
W zakładach Skody w Pilźnie trwają testy nowego trolejbusu bateryjnego Škoda Solaris 24m dla Pragi. Przed dopuszczeniem do ruchu pojazd musi być homologowany przez Urząd Kolei, któremu podlegają w Czechach trolejbusy. W listopadzie – jak informuje portal zdopravy – trolejbus ma zostać przewieziony do Pragi, gdzie w ramach jazdy nadzorowanej musi przejechać 20 tys. km z pasażerami. Zajmie to ok. 3-4 miesiące.
Praga zamówiła w sumie 20 takich pojazdów. Umowę z konsorcjum firm Solaris i Škoda
zawarto w lutym 2022 r. Dostawy mają zakończyć się w lutym 2024 r., co powinno zbiec się w czasie z pracami
przy elektryfikacji linii autobusowej 119 do lotniska im. Havla. Sieć trolejbusowa obejmie połowę trasy, a na pozostałych odcinkach pojazdy będą korzystać z akumulatorów.
Nadwozie i podwozie jest dziełem Solarisa, natomiast Škoda jest odpowiedzialna za osprzęt elektryczny, oprogramowanie i uruchomienie pojazdów o długości sięgającej 24,7 m. Czteroosiowy pojazd – z napędem na drugą i trzecią oś – mieści 179 pasażerów, w tym 52 na miejscach siedzących. Pojazd jest w pełni niskopodłogowy.
Pod koniec zeszłego roku Praga
zakończyła elektryfikację pierwszej linii 140 Palmovka – Čakovice, która zmieni się w linię trolejbusową nr 58. Na razie połączenie funkcjonuje w ograniczonym trybie testowym – połączenie będzie mogło ruszyć w pełnym wymiarze po zakończeniu testów i dostaw
opóźnionych trolejbusów firmy SOR. Trwają prace przy elektryfikacji
wspomnianej linii 119, łączącej Nádraží Veleslavín z lotniskiem Václava Havla. DPP
przygotowuje się do elektryfikacji linii 137, która zmieni się w linię trolejbusową nr 52. Prace będą prowadzone w latach 2024-25.
Rozpoczęto też procedury związane z pozwoleniami dla elektryfikacji linii 176, która zmieni się w linię trolejbusową nr 53 – łączy ona Karlovo náměstí ze Strahovem. Sieć trakcyjna zostanie wybudowana na 4-kilometrowym odcinku, co obejmuje 86% trasy – między Janáčkovo nábř. a Karlovo náměstí pojazdy będą korzystały z baterii. Przewidziano zasilanie z dwóch podstacji – nowej na Strahovie i istniejącej (rozbudowanej) na Hřebenka. W tej chwili zakłada się realizację w latach 2024-25.