Praga konsekwentnie zmierza do elektromobilności z wykorzystaniem trolejbusów bateryjnych. DPP, operator komunikacji w czeskiej Pradze, ogłasza przetarg na zakup 15 przegubowych pojazdów, które mają obsługiwać obecną linię 140.
Zamówienie obejmuje 15 trolejbusów. Praga wymaga pojazdów o długości 17-19 m z 35-45 miejscami siedzącymi. Pojazdy będą w pełni niskopodłogowe i klimatyzowane. Wyposażenie obejmuje monitoring i system liczenia pasażerów. Prędkość konstrukcyjna powinna wynosić co najmniej 65 km/h. Wymagany zasięg to co najmniej 12 km przy włączonym ogrzewaniu i klimatyzacji, a minimalna żywotność akumulatorów to 60 miesięcy lub 280 tys. km.
Przy wyborze pod uwagę brane będzie sześć kryteriów. Najważniejsza będzie cena, a pozostałe kryteria to długość gwarancji pojazdu, koszt zaleconej obsługi pojazdu, koszty obsługi pogwarancyjnej lub pogwarancyjnej, koszt wymiany akumulatora trakcyjnego a także pakiet zarządzania energią. Zwycięzcę poznamy jesienią, a dostawa pierwszego pojazdu do testów na nowej infrastrukturze planowana jest latem 2022 r. Pozostałe pojazdy zostaną dostarczone jesienią, kiedy ruszy komunikacja trolejbusowa na linii 140 Palmovka – Miškovice. Wartość zamówienia szacowana jest na 300 mln koron czeskich, z czego 85% pochodzi ze środków unijnych.
Pod koniec lutego DPP otrzymał pozwolenie na budowę na prace związane z elektryfikacją odcinków linii 140, która zmieni numer na 58. Długość trasy – tam i z powrotem – wynosi 23,35 km. – Część trasy przy ulicy Proseckiej to strome podjazd, zużycie oleju napędowego na tej linii sięga około 52 litrów na 100 km, co oznacza znaczną emisję do otoczenia. Dzięki cichszej i całkowicie bezemisyjnej pracy, nowe trolejbusy bateryjne będą dużo bardziej przyjazne dla otoczenia. O ile w trakcie przetargu i budowy infrastruktury ładowania nie wystąpią duże komplikacje, to pierwszy akumulatorowy trolejbus przegubowy na przedłużonej linii 58 chcielibyśmy przetestować pod koniec przyszłego lata. Pasażerowie mogliby zacząć korzystać z nowych trolejbusów w pełnej eksploatacji na linii 58 pod koniec 2022 r. ¬powiedział Jan Barchánek, szef działu autobusowego DPP. Przewidziano ładowanie dynamiczne, w czasie jazdy, oraz statyczne – na pętlach Palmovka i Čakovice. Przewidziano też 18 stanowisk ładowania na terenie zajezdni Klíčov.
– Ogłoszenie umowy na zakup 15 trolejbusów przegubowych na baterie jest ważnym krokiem w realizacji projektu elektryfikacji pierwszej linii autobusowej w praskiej komunikacji miejskiej i jednoczesnym przywróceniu trolejbusów do codziennej eksploatacji w Pradze po 50 latach. Wiosną tego roku rozpoczną się pierwsze prace budowlane na ulicy Proseckiej, prowadzimy przetarg na zakup dwuczłonowych trolejbusów o dużej pojemności do obsługi linii 119 na lotnisko Václava Havla w Pradze, przygotowujemy elektryfikację z czterech innych linii autobusowych na lewym brzegu Wełtawy. Ostatnio razem z regionem środkowoczeskim zatwierdziliśmy wprowadzenie trolejbusów do miejscowości Brandýs nad Labem-Stará Boleslav i Kostelec nad Labem. Ponadto DPP przygotowuje w tym roku zamówienie publiczne na zakup do 140 autobusów hybrydowych, a w grudniu pojedziemy pierwszym elektrobusem w nowych barwach PID –powiedział Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu i przewodniczący rady nadzorczej DPP.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.