Zdaniem władz Pragi opłata za wjazd samochodem do centrum powinna wynosić 200 czeskich koron (ok. 36 zł). Jak przekonuje Zdeněk Hřib, zastępca burmistrza, miasto nie jest dostosowane do obecnej skali ruchu.
Władze Pragi rozpoczęły prace nad formą i zasadami ewentualnych opłat za wjazd do centrum – dzielnicy Malá Strana oraz nabrzeża Smetany nad Wełtawą. Powodem tych zmian jest chęć uspokojenia ruchu w tej części miasta i usprawnienie przejazdu tramwajów, które muszą dzisiaj nierzadko stać w korkach. Na razie jeszcze nie jest ustalone kiedy i w jakiej formie zostaną wprowadzone opłaty. Według wcześniejszych zapowiedzi, kierowcy mogliby płacić 200 czeskich koron dziennie.
– Problem polega na tym, że tramwaje w centrum są opóźnione. Miasto nie zostało zbudowane pod dzisiejszy intensywny ruch samochodowy, więc musimy zdecydować o przyszłych rozwiązaniach. Teraz mamy dyskusję w koalicji. Wszystko prowadzi do dyskusji o ograniczeniu ruchu – mówi Zdeněk Hřib, zastępca burmistrza Pragi. Jak dodaje, opóźnienia tramwajów w centrum odbijają się na ich funkcjonowaniu także w innych częściach miasta.
Opłaty lepsze niż bariery
Wśród urzędników panuje zgoda, że zamiast zakazu, powinny zostać wprowadzone opłaty za wjazd do centrum. Nadzorowałyby to kamery, sczytujące tablice rejestracyjne. Zdaniem burmistrza Hřiba, takie rozwiązanie sprawdza się w niektórych miastach, wśród których wymienił na przykład Karlowe Wary. Jeżeli takie rozwiązanie zyska ogólną akceptację rady miasta, to wdrożenie systemu opłat powinno zająć około pół roku. Następnie powinno działać w trybie pilotażowym przez rok, po czym miasto i władze dzielnicy dokonają jego oceny.
Na razie władze dzielnicy Praga 1 spotkały się z mieszkańcami, aby przekonać ich do planowanych rozwiązań i wyjaśnić zalety projektu pobierania opłat za wjazd do centrum miasta na obu brzegach Wełtawy. – Nasz system parkowania jest pod olbrzymią presją. Każdy parkuje gdziekolwiek, gdy wyśle wiadomość SMS. Takie działanie obciąża funkcjonowanie miasta, a w centrum przecież wciąż mieszkają ludzie – przekonywała Terezie Radoměřská, burmistrzyni dzielnicy Pragi 1.
Kurierzy winni ulicznym zatorom
Według badań, ruch tranzytowy stanowi zaledwie 14 proc. wszystkich wjeżdżających aut. Największy problem stanowią jednak samochody firm dostawczych. Trend zamawiania paczek mocno nasilił się od czasu pandemii. – Teraz przez centrum przejeżdża 80 tys. samochodów, które przywożą różne rzeczy do domów, przez co problemem są zatkane ulice – przyznała burmistrzyni.
Jak podkreśla Terezie Radoměřská, nie ma planów zamykania centrum. Jej zdaniem opłata będzie działała lepiej niż bariera. Mieszkańcy obawiają się jednak, że zmiany niekorzystnie wpłyną na ich życie. Problemem może się okazać zwykły przyjazd taksówką, gdyż kierowca odmówi kursu do centrum, a firmy kurierskie dodatkową opłatę przerzucą na klientów. Burmistrzyni przypomniała jednak, że planowana opłata za wjazd w wysokości 200 koron będzie uiszczana za cały dzień a nie za przejazd. – Jeżeli taksówkarz nie może zapłacić 200 czeskich koron przy wystawianych przez siebie dziennych rachunkach, to oznacza, że powinien zamknąć działalność – zauważyła burmistrzyni.
Opłata za możliwość wjazdu na ulicę z zakazem
Według czeskiego prawa nie można pobierać opłat drogowych, dlatego miasto chce ten problem rozwiązać inaczej – do czasu zmian w prawodawstwie. Pobierana ma być opłata za wjazd na ulicę, która będzie oznaczona znakiem zakazu. Po lewej stronie Wełtawy ulica Karmelitská będzie płatna aż do skrzyżowania Újezd. Zostaną na niej umieszczone znaki wskazujące miejsca poboru opłat. Po prawej stronie rzeki zakaz będzie dotyczyć nabrzeża Křížovnická i Smetana. Przyjezdni będą musieli zapłacić 200 koron dziennie, w przeciwnym razie będzie ich obowiązywał zakaz wjazdu.
Opłaty będzie można wnosić poprzez aplikację mobilną Lítačka lub w kasie urzędu. Zweryfikują to kamery, które będzie nadzorować straż miejska. Łamanie zakazu przez kierowców będzie egzekwowane przez dzielnice. Planowany rozruch systemu miałby nastąpić 1 lipca przyszłego roku. Na razie praska rada miasta debatuje nad ostatecznym kształtem systemu, gdyż im dalej od dzielnicy Praga 1, tym pojawia się większy opór lokalnych władz przed przyjęciem projektu opłat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.