W Pradze zakończyła się budowa blisko 1,8-km linii tramwajowej łączącej Sídliště Modřany i Libuš. Od soboty 27 maja będą tędy kursować tramwaje liniowe – na razie do tymczasowego krańca. Długość sieci tramwajowej wzrosła do 146 km.
Po ponad roku zakończyła się budowa nowej linii tramwajowej wzdłuż ulic Generála Šišky i Novodvorskiej do krańca Libuš zlokalizowanego na wysokości obecnego przystanku autobusowego Pavlíkova. W piątek 26 maja odbyło się tu uroczyste otwarcie, a do ruchu liniowego trasa zostanie włączona od 27 maja. Dojedzie tu co drugi tramwaj linii nr 17.
– Praga przeżywa prawdziwy boom tramwajowy. Spore inwestycje tramwajowe są dla nas jednoznacznym priorytetem. Chcemy stopniowo łączyć trasy tramwajowe, by stworzyć obwodową linię wokół miasta. Otwierając nową trasę, zapewniamy wysokowydajny transport obszarom miasta, które się intensywnie w ostatnich latach rozwijały – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz ds. transportu. – To pierwsza nowa linia, którą oddajemy w tym roku, ale jestem przekonany, że dołączą jeszcze linie Holyně – Slivenec oraz také Divoká Šárka – Dědina – mówi Petr Witowski, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego DPP.
– Dzięki oddaniu tej linii sieć tramwajowa wydłużyła się do 146 km, dzięki czemu doścignęliśmy Lipsk. Przegoniliśmy już Brukselę i zbliżamy się do Budapesztu. Nadal jednak zajmujemy pierwsze miejsce w Unii, jeżeli chodzi o liczbę tramwajów w ruchu, dzięki czemu mamy najwyższe średnie obłożenie tramwajów na świecie – mówi Jan Šurovský, dyrektor techniczny DPP.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Ohla ŽS i Strabag Rail. Kontrakt o wartości 304 mln koron netto (85% pokrywa UE) podpisano w grudniu 2021 r., a roboty zaczęły się w kwietniu 2022 r. W ramach inwestycji ustawiono 43 betonowe słupy trakcyjne oraz 18 stalowych, rozwieszono 4.100 m sieci trakcyjnej, użyto 4.962 podkładów. Jak wylicza DPP, inwestycja wymagała 314,2 ton szyn, 20.887 ton tłucznia. Posadzono 85 drzew oraz ponad 26 tys. krzewów. Maksymalne pochylenie trasy to 46,75‰
mat. DPPNowo otwarta linia jest przedłużeniem trasy do Sídliště Modřany. Budowa osiedla Modřany ruszyła pod koniec lat 70. XX w. Już wtedy planowano tu linię tramwajową. Ostatecznie prace ruszyły w połowie lat 1980 r. i nowa linia tramwajowa Nádraží Braník – Sídliště Modřany została otwarta w 1995 r. Teraz, dokładnie po 28 latach ją przedłużono. Na razie tramwaje dojeżdżają do tymczasowego krańca Libuš. Docelowo mają zostać wydłużone do pętli Nové Dvory przy przyszłej stacji metra linii D. Ma to nastąpić w 2026 r.
mat. DPP