W Pradze oficjalnie otwarto pierwszy odcinek nowej linii tramwajowej, łączącej Barrandov i Holyně. Infrastruktura transportowa jest budowana równolegle do powstającego osiedla. W przyszłości tramwaj dotrze do osiedla Slivenec, gdzie zaplanowano pętlę.
Po 298 dniach, czyli mniej niż 10 miesiącach, Strabag Rail ukończył budowę kilometrowego przedłużenia linii tramwajowej Sídliště Barrandov – Holyně. Koszt budowy to 170 mln koron, z czego 85% pokrywa Unia Europejska. Nowe torowisko rozpoczyna się na pętli Sídliště Barrandov i prowadzi wzdłuż ulicy Werichovej. Za skrzyżowaniem z ul. Havla skręca na południowy zachód – wzdłuż przyszłej ulicy Gollové. Na trasie znajdują się dwa nowe przystanki – Náměstí Olgy Scheinpflugové i Holyně.
W piątek (8 kwietnia) na nowej trasie odbywają się bezpłatne przejazdy promocyjne. Od soboty 9 kwietnia zostanie tu tymczasowo skierowana linia nr 4. Od przyszłego tygodnia, po zakończeniu przebudowy węzła Anděl, jeździć będą tutaj tramwaje linii nr 5.
– W otoczeniu linii powstanie nowe osiedle dla 8 tys. ludzi. Nowi mieszkańcy, po przeprowadzce, będą już mieli wygodny tramwaj do centrum. Budowanie nowych osiedli wraz z infrastrukturą transportową to jedyne właściwe podejście – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.
W sumie położono 4 km nowych szyn, postawiono 48 słupów trakcyjnych, rozwieszono 2892 m sieci trakcyjnej i położono 2561 betonowych podkładów. Na większości trasy wybudowano zielone torowisko. – Kraniec Holyně jest tymczasowy. Chcemy przejść jak najszybciej do drugiego etapu zakładającego budowę torów do pętli Slivenec. Mamy już pozwolenie na budowę. Chcemy wybrać wykonawcę do końca roku i rozpocząć prace wiosną przyszłego roku. Będziemy się starać o środki unijne i wierzymy, że uda nam się je pozyskać – mówi Petr Witowski, dyrektor DPP, operatora komunikacji miejskiej w Pradze.
Koncepcja budowy trasy tramwajowej do Holyně pojawiła się już w 1987 r. – miała to być część linii Hlubočepy – Holyně. Plan ten udało się zrealizować jedynie częściowo, gdy w 2003 r. otwarto trasę szybkiego tramwaju do Barrandova.
fot. Open Street Map