W piątek 13 października włączono do ruchu nowy odcinek trasy tramwajowej od otwartego w zeszłym roku tymczasowego krańca Holyně do pętli Slivenec. Nowe torowisko wyprzedza rozbudowę osiedla Holyně.
Nowy odcinek – o długości 415 m – powstał w ciągu 253 dni. Roboty zrealizowała firma Strabag Rail za 233,1 mln koron. Od piątku 13 października 2023 r. od godz. 14 dojeżdżają tutaj linie tramwajowe dzienne 4 i 5, a także nocna 94.
Nowa trasa zakończona jest pętlą z trzema torami postojowymi. Długość torów na pętli wynosi 945,5 m. Nowy kraniec pomieści 10 wozów o długości 30 m. Co ciekawe, na nowym odcinku torów za przystankiem Holyně znajduje się spore nachylenie – do 53‰.
Trasa do krańca Holyně znajdowała się w planach miasta od 1999 r., a do pętli Slivenec od 2010 r. W 2021 r. ruszyła budowa pierwszego odcinka od Sídliště Barrandov – Holyně, który
włączono do ruchu w kwietniu 2022 r. Teraz tramwaje dojechały już do docelowego krańca – pętli Slivenec.
Nowa trasa ma stanowić centralną oś przyszłego bulwaru dzielnicy. Zagospodarowanie terenów wokół linii dopiero postępuje, w sumie mieszkać ma tu ok. 8 tys. osób.
– Dzięki otwarciu tej linii z klasyczną pętlą możemy uwolnić dwukierunkowe tramwaje KT8, które obsługiwały linię 5. Wykorzystamy je do obsługi linii do krańców Libuš i
Pankrác. Przydadzą się zwłaszcza w tej drugiej lokalizacji do obsługi tramwajowej komunikacji zastępczej od stycznia 2025 r. – w związku z
budową linii metra D i węzła przesiadkowego między liniami D i C będziemy musieli zamknąć stację Pankrác na rok – mówi Petr Witowski, dyrektor przedsiębiorstwa komunikacyjnego DPP.
Długość sieci tramwajowej w Pradze wzrosła do 146,3 km. – W tym roku mamy prawdziwy boom tramwajowy. Pod koniec maja
otworzyliśmy trasę do krańca Libuš, teraz otwieramy trasę do pętli Holyně, a w przyszłym tygodniu – trasę
Divoká Šárka – Dědina. W najbliższych latach chcemy, by dalsze dzielnice zostały połączone tramwajową linią obwodową. Wierzę, że zaczniemy też budowę torów na placu Wacława, a w przyszłym roku wydłużymy linię z krańca Pankrác do centrum handlowego Arkády – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi ds. komunikacji.