Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w Pradze, ogłasza przetarg ramowy na zakup do 140 przegubowych autobusów hybrydowych w okresie pięciu lat. Szacowana wartość zamówienia to 2,017 mld koron (ok. 382,5 mln zł).
Autobusy hybrydowe mają spełniać definicję tzw. czystego pojazdu – wozy mają wykorzystywać energię elektryczną jako paliwo alternatywne. Pojazdy powinny posiadać kondensatory lub akumulatory, które można ładować zarówno podczas jazdy, jak i zewnętrznie z gniazdka, tzw. plug-in. Autobusy powinny rozwijać prędkość min. 85 km/h, a deklarowana żywotność to 12 lat. Zamówienie obejmować będzie też dostawę do 140 mobilnych ładowarek oraz jednokrotną wymianę magazynów energii w czasie żywotności autobusu.
– Pojazdy przyczynią się do realizacji planów klimatycznych Pragi, a z drugiej strony dzięki częściowemu wykorzystaniu silnika spalinowego zapewnią niezbędną różnorodność floty autobusowej. Główną przewagą pojazdów hybrydowych nad konwencjonalnym napędem diesla lub pojazdami gazowymi jest możliwość odzyskania energii hamowania i jej późniejszego wykorzystania, przy zachowaniu niezbędnej niezależności operacyjnej. W związku z obecną sytuacją gospodarczą i bezpieczeństwa w Europie silnie rośnie znaczenie oszczędności energii i zmniejszenia zużycia oleju napędowego. Przy obecnych cenach diesla koszty eksploatacji autobusów hybrydowych nie różnią się tak bardzo od konwencjonalnych – biorąc pod uwagę wyższą amortyzację, są o ok. 3 do 5% wyższe niż w przypadku najnowszych autobusów z silnikiem diesla – mówi Petr Witowski, szef DPP.
Umowa ramowa miałaby zostać podpisana w tym roku, a na dostawy pierwszych pojazdów przewidziano 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy realizacyjnej. Jednocześnie kontrakt ramowy nie wymusza zakupu żadnej minimalnej liczby pojazdów.
– Zależy nam na zakupie pojazdów, które będą w stanie obsłużyć każdą linię, na której korzystamy z autobusów przegubowych. Dlatego też hybrydowy napęd musi być zaprojektowany w taki sposób, aby pojazd był w stanie sprostać wymaganiom nawet przy pełnym obciążeniu na dowolnej linii, zwłaszcza na stromych wzniesieniach, tj. pojazd musi mieć wystarczającą moc silnika spalinowego i wystarczającą pojemność magazynów do przechowywania energii trakcyjnej. Jednocześnie autobus musi być wyposażony w system, który sygnalizuje kierowcy efektywność energetyczną stylu jazdy lub zaleca dostosowanie stylu jazdy i ocenia średnie zużycie oleju napędowego. Wstępne konsultacje rynkowe i praktyczne testy autobusów hybrydowych na regularnych trasach autobusowych w Pradze potwierdziły nam, że przy wydajnej jeździe i maksymalnym wykorzystaniu energii hamowania można uzyskać oszczędności paliwa w zakresie od 25 do 30% w porównaniu z konwencjonalnym autobusem z silnikiem diesla. Dodam też, że wymagane przez nas autobusy powinny być w stanie jeździć nie tylko na standardowym paliwie (oleju napędowym), ale także na alternatywnych paliwach ciekłych, jak np. uwodorniony olej roślinny – mówi Jan Barchánek, kierownik działu eksploatacji autobusów DPP.
Kryteria oceny to cena zakupu (65%), zużycie pawia z gwarancją oszczędności (18%), okres gwarancji (7%), doświadczenie dostawcy w zakresie technologii hybrydowej (5%), termin dostawy (5%).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.