Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, kontynuuje projekt odnowy taboru autobusowego. Według założeń co najmniej jedna czwarta floty ma posiadać konwencjonalny napęd, bez potrzeby zapewniania dodatkowej infrastruktury w postaci zasilania czy stacji ładowania. Dlatego też DPP rozpisał trzy przetargi ramowe na łącznie do 253 autobusów z silnikiem diesla. Wartość zamówienia to 1,997 mld koron (ok. 357 mln zł).
Dostawcy mają zostać wyłonieni do końca roku. Założono podpisanie umów ramowych obejmujących okres najbliższych pięciu lat. Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe i klimatyzowane, przewidziano monitoring oraz system liczenia pasażerów.
Pierwszy przetarg obejmuje 100 pojazdów o długości 11,01-12,5 m, z 25-35 miejscami siedzącymi oraz silnikiem o mocy min. 200 kW. Założono średni roczny przebieg 60 tys. km, a prędkość projektowa ma wynosić min. 85 km/h. Żywotność pojazdu określono na min. 144 miesięcy (12 lat). Szacowana wartość zamówienia to 600 mln koron.
Drugie postępowanie obejmuje 143 autobusy przegubowe o długości 17,01-18,75, z 35-45 miejscami siedzącymi oraz silnikiem o mocy min. 240 kW. Założono średni roczny przebieg 60 tys. km, a prędkość projektowa ma wynosić min. 85 km/h. Żywotność pojazdu określono na min. 144 miesięcy (12 lat). Szacowana wartość zamówienia to 1,144 mld koron.
Ostatnie postępowanie zakłada dostawy 10 autobusów piętrowych o długości 14,01-17,00 m z 35-45 miejscami siedzącymi oraz silnikiem o mocy min. 220 kW. Założono średni roczny przebieg 65 tys. km, a prędkość projektowa ma wynosić min. 85 km/h. Szacowana wartość zamówienia to 70 mln koron. Pojazdy dla linii lotniskowej AE będą wyposażone w półki na bagaż podręczny, większy schowek na walizki. Autobusy mogą być w wersji low entry.
– Obecnie w Pradze 75% pracy przewozowej wykonywane jest przez całkowicie bezemisyjne pojazdy – metro i tramwaje. Reszta przypada na autobusy. Do 2030 r. liczymy na częściową elektryfikację tras.
Projekty przekształcenia dziewięciu linii autobusowych na trolejbusowe znajdują się na różnych etapach przygotowania. Kupujemy 14 autobusów hybrydowych, planujemy też zakup pojazdów hybrydowych. Obecnie Praga ma najmłodszą w historii flotę autobusów – mówi Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu i przewodniczący rady nadzorczej DPP.
– W sytuacji, gdy Praga posiada już dwie silne trakcje elektryczne, pełne zelektryfikowane trzeciej trakcji – autobusowej – nie byłoby rozsądne. Chcemy, by co najmniej 25% taboru autobusowego było niezależne od energii elektrycznej, abyśmy mogli elastycznie reagować na niespodziewane sytuacje, w tym ewakuację ludności. Dlatego chcemy dywersyfikować naszą flotę o inne rodzaje paliw, takie jak wodór czy biopaliwa płynne – mówi Petr Witkowski, szef DPP.
Umowy ramowe pozwolą na elastyczny zakup taboru, w zależności od potrzeb. Zakup nowych autobusów z silnikiem diesla spełniających normy emisji Euro 6, a w przyszłości ewentualnie Euro 7, pozwoli na stosunkowo szybkie wycofanie pojazdów spełniających normy Euro 4 i 5. Średnia wieku pojazdów będzie wahać się między 5,5 a 6,1 roku.