Praga rozpoczęła budowę nowego odcinka linii tramwajowej, która połączy istniejące torowisko na ulice Na Pankráci ze stacją metra Pankrác. Nowy, 250-metrowy odcinek torowiska prowadzi w miejscu trasy zlikwidowanej w latach 70. XX w. w związku z budową metra.
Nowa trasa połączy skrzyżowanie ulic Na Pankráci i Na Veselí ze stacją metra Pankrác. Nowy przystanek końcowy znajdzie się na wysokości ulic Hvězdova i Na Pankráci. Dzięki temu 250-metrowemu przedłużeniu pasażerowie zyskają nowe możliwości przesiadek. Prace przygotowawcze do budowy rozpoczęły się 19 września. Wszystkie roboty mają potrwać do… końca listopada. Roboty realizuje firma Eurovia, a wartość budowy nowego torowiska to 68 mln koron. Budowa nowej linii tramwajowej do stacji metra Pankrác odbywa się w tym samym czasie, co przebudowa istniejącego odcinka trasy w ciągu ulic Na Veselí i Soudní.
– Poprawiamy błędy z lat 70. XX wieku, kiedy zaczęto zamykać torowiska, uznając je za niepotrzebne. Dziś już wiemy, że to oczywiście nieprawda. Cieszymy się, że po dziewięciu latach zaczynamy budować nową linię tramwajową w Pradze. Ponadto całe przedsięwzięcie – od zlecenia dokumentacji do faktycznej realizacji – trwa niecałe dwa lata. Chcemy nadal przywracać tramwaje w rejony Pragi, w których historycznie jeździły i gdzie mają sens pod względem liczby pasażerów. Ta linia przyda się w szczególności na czas zamknięcia stacji Pankrác na czas budowy linii metra D – powiedział Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi.
– Nowo budowany odcinek linii tramwajowej jest wyjątkowy: przebiega dokładnie w miejscu historycznej linii tramwajowej, która została zlikwidowana w 1974 roku w związku z uruchomieniem metra na linii C w ramach ówczesnej koncepcji likwidacji ruchu tramwajowego w centrum i na terenach nowo obsługiwanych przez metro – powiedział Jan Šurovský, członek zarządu i dyrektor techniczny DPP. – Następnej wiosny, gdy tylko pozwolą na to warunki klimatyczne, przebudujemy istniejącą linię tramwajową na ulicach Na Pankráci i Táborskiej – tj. na odcinku od skrzyżowania ulic Na Pankráci i Na Veselí do skrzyżowania ulic Táborská, Vladimírovej i Nuselskiej – dodaje.
Ulica Na Pankráci (1974) | FOTO: Lubomír Kysela.DPP spodziewa się regularnego wykorzystania nowo wybudowanego odcinka linii do stacji metra Pankrác pod koniec przyszłego roku, tj. po zakończeniu wszystkich etapów przebudowy linii tramwajowych w rejonie dzielnicy Praga 4. Do tego czasu DPP planuje wykorzystać nowy odcinek do organizacji komunikacji zastępczej na czas prac. Docelowo trasa miałaby zostać rozbudowana o kolejny odcinek – o kolejne kilkaset metrów, w ciągu Na Pankráci i Budějovickiej, z przystankiem końcowym przed skrzyżowaniem z ul. Bystřicką.