Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, przygotowuje się do budowy nowej, 62. stacji metra – Depo Zličín – która powstanie na terenie zajezdni obsługującej linię B. Po raz pierwszy we współczesnej historii praskiego metra jest przeprowadzany konkurs architektoniczny na projekt stacji. Budowa ma rozpocząć się w 2026 r.
Stacja Depo Zličín będzie jedną z nielicznych naziemnych stacji praskiego metra. Jej projekt, po raz pierwszy w porewolucyjnej historii Czech, zostanie wybrany w konkursie. Generalnym projektantem stacji jest Metroprojekt Praha, który rozpisał teraz postępowanie konkursowe. Jest ono zamknięte, dwuetapowe i odbywa się zgodnie z zasadami konkursowymi Czeskiej Izby Architektów. Do złożenia koncepcji zaproszono sześć pracowni: BOD architekti, DKarchitekti, IDHEA/dh architekti, Ivan Kroupa architekti, Lasovsky Johansson Architects i Petr Stolin Arcitekt.
Architekci będą musieli znaleźć kompromis między funkcjonalnością a walorami estetycznymi. Mile widziana będzie też współpraca z artystami, która niegdyś była znakiem rozpoznawczym praskiego metra. Zadaniem startujących będzie też zaprojektowanie otoczenia stacji.
– Cała infrastruktura transportu publicznego jest ważną częścią przestrzeni publicznej miasta. Przez wiele lat przyglądaliśmy się, jak te obiekty powstawały bez szerszej fachowej dyskusji, bez udziału architektów, bez konkursów. Dyskutowaliśmy o ich wątpliwej jakości, poniżej poziomu dotychczas budowanych linii metra, zachwycaliśmy się monopolem kilku „wybranych” twórców i jeździliśmy podziwiać projekty stacji za granicą. Teraz, po długim czasie, nadchodzi pierwsza okazja, by zrobić to inaczej – mówi Jakub Fišer, przewodniczący jury konkursu.
¬– Architektura i funkcjonalność powinny się uzupełniać – jedno nie może odbywać się kosztem drugiego, potrzebna jest równowaga. Dlatego tez staramy się ponownie włączyć design i sztukę do myślenia o transporcie publicznym. Dlatego ogłosiliśmy konkurs na projekt nowej kolei terenowej na Petřín, przygotowujemy konkurs architektoniczny na kolej linową Podbaba – Bohnice, realizujemy konkursy plastyczne na stacje linii metra D. Chcemy kontynuować ten kierunek w przyszłości i na przykład teraz przygotowujemy konkurs architektoniczno-artystyczny na stację Florenc C. Z drugiej strony bardzo ważne jest dla nas, aby koncepcja architektoniczna czy projektowa była nie tylko wartościowa estetycznie i przyjazna dla użytkownika, ale także nie abstrahowała od kwestii kosztów i późniejszego utrzymania – mówi Anna Švarc, architekt metra z DPP.
Wyniki konkursu poznamy w kwietniu. Projekt konkursowy będzie musiał zostać dopracowany do końca roku. Wg planów pozwolenie na budowę ma zostać uzyskane do końca 2024 r., a w 2025 r. ma zostać wybrany wykonawca. Start robót założono w 2026 r. Przy stacji powstanie parking przesiadkowy na 500 pojazdów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.