Wystartowały przetargi związane z planowaną przez Pragę koleją linową Podbaba – Troja – Bohnice. Miasto poszukuje projektanta dla tej inwestycji, a w oddzielnym postępowaniu – organizatora międzynarodowego konkursu architektonicznego na trzy stacje kolejki linowej i pięć filarów podtrzymujących liny. Zwycięzców obu postępowań powinniśmy poznać do końca stycznia 2022 roku.
Kolej linowa ma łączyć ostatni przystanek tramwaju przy dworcu kolejowym Podbaba z Podhoří i przystanek autobusowy Na Pazderce na osiedlu Bohnice. Długość trasy, pokonującej rzekę, wyniesie 2,5 km. Przewidziano 100-metrowe przewyższenie. Czas przejazdu wyniesie siedem minut. Więcej o planowanej inwestycji piszemy
tutaj.
Na sporządzenie projektu Dopravní podnik hl. Miasto Praga (DPP) przygotowało 64,5 mln koron (12 mln zł), zaś na organizację konkursu architektonicznego 1,5 mln koron (270 tys. zł). Firmy, które zechcą wziąć udział w przetargu na projektanta kolejki Podbaba – Troja – Bohnice będą musiały udowodnić, że projektowały w przeszłości inwestycję związaną z budową lub przebudową kolei linowej. Kandydaci mogą składać oferty do 3 grudnia 2021 r.
– Kolej linowa z Podbaby do Bohnic to skuteczne połączenie dwóch części Pragi oddzielonych Wełtawą i stromym zboczem Kotliny Troi. Po zatwierdzeniu w ubiegłym roku planu przez Radę Miasta kontynuujemy prace nad projektem. Kolejnym krokiem jest konkurs na projektanta i organizatora konkursu architektonicznego – wyjaśnia Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu i przewodniczący Rady Nadzorczej DPP. – Mam nadzieję, że za kilka miesięcy przedstawimy wyniki konkursu architektonicznego i wtedy w pełni rozpoczną się prace projektowe, które będą uwzględniały już docelowe rozwiązania – dodaje.
Pierwszym zadaniem projektanta będzie przygotowanie dokumentacji oceny oddziaływania budowy na środowisko i uzyskanie pozytywnej opinii. To będzie kluczowy etap projektu. Dopiero na podstawie wyników analizy projektant będzie mógł przygotować ostateczną dokumentację projektową. – Z doświadczeń w innych projektach, ze względu na złożoność proceduralną i skomplikowane prawodawstwo, zakładamy, że tylko ten etap zajmie około roku do półtora – przybliża szczegóły Jan Šurovský, członek zarządu i dyrektor techniczny DPP.
Plan budowy kolei podwieszanej Podbaba – Troja – Bohnice został zatwierdzony przez Radę Miasta Pragi pod koniec sierpnia 2020 r. Czas przejazdu 2,5-kilometrowej trasy, ze stumetrowym przewyższeniem i przejściem nad Wełtawą, zajmie siedem minut. Obecnie mieszkańcy, aby przedostać się między tymi punktami muszą poświęcić ok. 40 minut na podróż z uwzględnieniem przesiadek. Kolej będzie miała trzy stacje: Podbaba, Troja i Bohnice. Koszt budowy szacowany jest na 1,5 mld koron.