Praga podpisała właśnie umowę ramową ze Škoda Group na dostawy do 200 nowych tramwajów. Zamówienie podstawowe obejmuje 40 pojazdów, z czego 20 z nich ma zostać dostarczona do końca 2025 r.
Przetarg na dostawy nowych wozów wygrała Škoda z tramwajem ForCity Plus Praha 52T i kwotą 16,602 mld koron (blisko 3 mld zł). Postępowanie ma charakter ramowy. W pierwszej kolejności ma zostać złożone zlecenie na produkcję 40 tramwajów. Opcja może zostać wykorzystana do 2032 r., przy czym rocznie przewidziano dostawy nie więcej niż 30 pojazdów – aż do wyczerpania puli 200 pojazdów.
– Rekordowy rozwój linii tramwajowych, co obejmuje też domknięcie tramwajowej obwodnicy, wiąże się z rekordowymi zakupami tramwajów. W tym roku zaczniemy budowę linii na pl. Wacława. Tylko trasy, które planujemy zbudować w latach 2024-27, wymagają wprowadzenia do ruchu dodatkowych 45 tramwajów. Za pośrednictwem przedsiębiorstwa Dopravní podnik hlavního města Prahy dokonujemy jednej z największych inwestycji taborowych. Pierwsze 20 wozów trafi na ulice miasta do końca 2025 r. – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz ds. komunikacji. Dostawa pozostałych 20 wozów z zamówienia podstawowego przewidziana jest do końca 2026 r.
Nowe pojazdy czerpią z doświadczeń z eksploatacji i rozwiązań tramwajów 14T i 15T. Tramwaje o długości 32 m i szerokości 2,5 m będą pięcioczłonowe. Pomieszczą 243 podróżnych, (przy normie 5 os. na m2) w tym 70 na miejscach siedzących (w tym w 44 w kierunku jazdy i 26 w kierunku przeciwnym). Przewidziano pięć par podwójnych drzwi, każde o szerokości 1300 mm. Pojazdy będą klimatyzowane i w pełni niskopodłogowe, z wejściem na wysokości 350 m. Masa pojazdu to 48 t, a prędkość projektowa wynosi 80 km/h.
Przewidziano cztery wózki napędowe: dwa obrotowe pod skrajnymi członami i dwa częściowo obrotowe pod drugim i czwartym członem. To pozwoliło na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni pasażerów, a także ma przyczynić się do zmniejszenia stopnia zużycia zestawów kołowych i tym samym kosztów utrzymania. Zastosowany zostanie elektromechaniczny układ hamulcowy. – Charakteryzuje się on niższymi kosztami utrzymania i jest znacznie bardziej przyjazny dla środowiska niż hamulce hydrauliczne. Wprowadzenie hamulca elektromechanicznego było możliwe dzięki znacznemu postępowi technologicznemu i rozwojowi płynności sterowania napędów, a zwłaszcza silników. Jesteśmy już w stanie regulować płynność hamowania silnikiem aż do całkowitego zatrzymania pojazdu, likwidując w ten sposób pierwotny brak hamulca mechanicznego i jednocześnie osiągając zdecydowanie najlepsze na rynku wartości w zakresie odzysku energii, i tym samym kosztów eksploatacji – podkreśla Tomáš Ignačák, wiceprezes Škody. Jak wskazuje producent, elektrodynamiczny hamulec będzie działać jako hamulec awaryjny i zapasowy. Taki hamulec, będący częścią napędu i silnika, zapewnia dokładniejszą i szybszą reakcję oraz lepszą kontrolę płynności hamowania.
O bezpieczeństwo innych użytkowników drogi, zwłaszcza pieszych, zadba także system antykolizyjny. Jak wyjaśnia producent, będzie on bazować na połączeniu podwójnej technologii LiDAR, kamer HD oraz precyzyjnej lokalizacji za pomocą zarejestrowanych w trybie offline map HD i odometrii. System pozwala na stworzenie wirtualnego tunelu (toru jazdy), w którym możliwe jest wykrycie przeszkody z dokładnością do 10 cm..
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.