Dopravní podnik hl. m. Prahy, operator komunikacji miejskiej w stolicy Czech, ogłosił przetarg ramowy na zakup do 100 elektrobusów o długości ok. 12 m. Zakupy pojazdów mają być rozłożone na okres pięciu lat, a szacowana wartość zamówienia to 1,5 mld koron.
Zadaniem wykonawcy będzie dostawa do 100 autobusów 12-metrowych. W skład zamówienia wchodzi też zapewnienie do 20 ładowarek mobilnych. – Planujemy zamawiać te autobusy w okresie 2025-2030 w ramach odnowy taboru i działań na rzecz ochrony środowiska. Będą one stanowić część miksu taborowego – obok trolejbusów bateryjnych, hybryd i autobusów z silnikiem diesla. Kontrakt ramowy pozwoli nam na elastyczne zamawianie w zależności od potrzeb operacyjnych. Oczywiście dostawy uzależnione są od budowy infrastruktury zasilania – planujemy 20 takich punktów na pętlach – mówi Petr Witowski, szef DPP.
Pojazdy mają rozwijać prędkość min. 80 km/h. Wymagany zasięg to 1000 km przy załączonych klimatyzacji bądź ogrzewaniu. Autobusy będą wyposażone w system biletu elektronicznego, system informacji pasażerskiej. Zamawiający oczekuje min. 25-35 miejsc siedzących.
DPP wymaga min. 5-letniej gwarancji całopojazdowej. W przypadku baterii wymagana jest gwarancja pięcioletnia lub 360 tys. km. Założony okres eksploatacji to 12 lat. W tym czasie wykonawca ma zapewniać dodatkowe baterie na podmianę. DPP oczekuje też, że wykonawca zajmie się utylizacją i recyclingiem zużytej elektroniki.
– W zamówieniu opieramy się również na naszych wcześniejszych doświadczeniach w eksploatacji autobusów elektrycznych. Jednym z naszych wymagań jest, aby w przypadku wystąpienia wady seryjnej dostawca na własny koszt, najpóźniej w ciągu 180 dni, dokonał we wszystkich dostarczonych autobusach modyfikacji, które zapobiegną wystąpieniu innych wad tego samego rodzaju. Jednocześnie na naprawy usterek seryjnych zostanie automatycznie udzielona 36-miesięczna gwarancja, niezależnie od gwarancji na cały pojazd – mówi Jan Barchánek, członek zarządu DPP ds. autobusów. Dodatkowe obostrzenia to zapewne efekt problemów z autobusami duetu Skoda i Temsa.
Termin składania ofert mija 26 czerwca. O wyborze zdecyduje pięć kryteriów: cena (65%), długość gwarancji całopojazdowej (17%) na baterie (8%), czas dostawy (5%), zwiększenie natężenia prądu podczas ładowania, co ma służyć skróceniu czasu ładowania (5%). Zwycięzca ma być znany do końca roku, a na dostawy przeznaczono maks. 14 miesięcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.