W czerwcu rada miasta w Pradze zatwierdziła budowę linii metra D na odcinku Pankrác – Nové Dvory. To ważny krok na drodze do pozyskania funduszy unijnych bądź kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Prowadzeniem inwestycji zajmować się będzie przedsiębiorstwo komunikacyjne Dopravní podnik Prahy (DPP).
W styczniu DPP złożył wniosek o pozwolenie na budowę dla odcinka Pankrác – Nové Dvory. Znajdzie się na nim pięć stacji Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč i Nové Dvory. Na stacji możliwa będzie przesiadka do istniejącej linii C. – Spodziewamy się wydania pozwolenia na budowę w wariancie optymistycznym w tym roku pod koniec lata, a w wariancie pesymistycznym wiosną 2022 r. Jesteśmy gotowi jak najszybciej rozpocząć budowę – powiedział Petr Witowski, prezes zarządu DPP. Szacunkowe koszty, wraz z zakupem taboru, to 52 mld koron (ok. 9,2 mld zł).
Na dzień dzisiejszy Praga zakłada budowę tego odcinka z własnych środków przy wykorzystaniu kredytów z EBI i banków komercyjnych. Miasto przygotowuje się też do negocjacji z rządem – pry budowie kolejnych odcinków konieczne będzie wsparcie centralne w związku z ustawowymi limitami zadłużenia miast. – Szkoda, że obecny rząd zachowuje się jak macocha wobec tak ważnej inwestycji. Do 2004 r. państwo zawsze uczestniczyło w finansowaniu budowy praskiego metra. Przedłużenie trasy A w 2015 r. po raz pierwszy spadły w całości na barki Pragi – z udziałem środków unijnych. Budżet miasta nie jest skrojony na tego typu inwestycje i za granicą często przy ich realizacji uczestniczą w budżety państwowe. Mamy nadzieję, że po wyborach parlamentarnych podejście nowego rządu do Pragi zmieni się – mówi Pavel Vyhnánek, zastępca burmistrza ds. finansów i budżetu.
DPP
poszukuje właśnie wykonawców inwestycji. Do zawarcia umowy konieczne są jednak gwarancje finansowe miasta. Budowa całego odcinka Pankrác – Nové Dvory powinna zająć około 7,5 roku. Ze względu na warunki geologiczne w rejonie stacji Pankrác i połączenie z linią C najdłużej będzie budowany odcinek Pankrác – Olbrachtova. Budowa drugiego odcinka Olbrachtova – Nové Dvory zostanie ukończona w ciągu sześciu lat. Budowa pozostałych planowanych odcinków, tj. Nové Dvory – zajezdnia Písnice wraz z zajezdnią potrwa 4 lata, a Pankrác – Náměstí Míru niecałe sześciu lat. Ambicją stolicy jest ukończenie wszystkich etapów jednocześnie, więc niektóre rozpoczną się nieco później ze względu na krótszy czas realizacji.