Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Praga rozpisała konkurs na projekt architektoniczny nowej kolei linowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Praga rozpisała konkurs na projekt architektoniczny nowej kolei linowej
mat. DPP
Praga ma się wkrótce wzbogacić o kolej linową Podbaba – Troja – Bohnice. Miasto właśnie wybrało koncepcję architektoniczną, a teraz ogłosiło przetarg na projekt stacji i podpór. Wykonawcę powinniśmy poznać w sierpniu tego roku. Zwycięzcę wyłoni 11-osobowe jury.

Kolej linowa ma łączyć ostatni przystanek tramwaju przy dworcu kolejowym Podbaba z Podhoří i przystankiem autobusowym Na Pazderce na osiedlu Bohnice. Długość trasy, pokonującej rzekę, wyniesie 2 240 metrów.

Przedmiotem przetargu jest opracowanie projektu architektonicznego wszystkich trzech stacji kolejki linowej, tj. stacji dolnej Podbaba, stacji pośredniej Troja i stacji górnej Bohnice oraz pięciu podpór. Dwie z nich będą zlokalizowane na Císařským Ostrovie, a trzy w rejonie stacji pośredniej i górnej stacji Bohnice.

Czas na projekt architektoniczny


W konkursie mogą wziąć udział wszyscy architekci i pracownie czeskie lub zagraniczne, które mają doświadczenie w projektowaniu konstrukcji transportowych. Dopravní podník hlavniho mesta Praga (DPP) czeka na zgłoszenia do końca maja. Spośród kandydatów jury wybierze pięć pracowni, które będą miały czas do końca lipca, aby przygotować i złożyć projekty architektoniczne dla wszystkich stacji i podpór kolejek linowych.

– Kolejka gondolowa między Podbabą a Bohnicami w końcu nabierze realnego kształtu, bo do tej pory było wiadomo tylko którędy i jak wysoko zostanie poprowadzona nad Wełtawą i terenem. O tym, jak obiekt wpisze się w estetykę otoczenia, dowiemy się dopiero teraz – mówi Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu i przewodniczący Rady Nadzorczej DPP . Jak podkreśla, kolejka linowa będzie najszybszym możliwym sposobem połączenia Pragi 6, Troi i Pragi 8.
– Transport publiczny – czy to stacje metra, czy koleje linowe – bez wątpienia zasługuje na wysokiej jakości projekt architektoniczny. W tym przypadku architekci będą mieli dużo wyzwań – podkreśla Jan Šurovský, członek zarządu i dyrektor techniczny DPP. Jak wyjaśnia, stacje dolna i pośrednia znajdą się w strefie zalewowej. Maszynownia i zajezdnia dla kabin będą zlokalizowane na stacji pośredniej Troja. – Oznacza to, że należy zarezerwować miejsce na silnik, sterownię, główne źródło zasilania i zapasowy generator – mówi Jan Šurovský.


mat. DPP

Jako ważny punkt wskazuje także połączenie górnej stacji Bohnice z planowanym przystankiem nowej linii tramwajowej Kobylisy – Bohnice, który będzie przejeżdżał pod stacją kolejki linowej. – Powstały projekt architektoniczny stacji i podpór będzie miał istotny wpływ na ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Głęboko wierzę, że zainteresowani podejmą się zadania odpowiedzialnie, a efektem będą nowoczesne i w pełni funkcjonalne rozwiązania – mówi dyrektor techniczny.

Będzie to kolej trzylinowa

Zwycięzcę, który opracuje projekt architektoniczny wyłoni jedenastoosobowe jury złożone zarówno z ekspertów, jak i przedstawicieli DPP, miasta Praga i wszystkich trzech dzielnic, przez które będzie przebiegała trasa kolejki linowej. Wybrany projekt poznamy w sierpniu. Zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości 1,8 mln koron, a jego zadaniem będzie następnie dopracowanie projektu architektonicznego oraz zapewnienie wsparcie podczas całego procesu przygotowania projektu kolejki, jej budowy i uruchomienia.

Projekt techniczny ma przygotować konsorcjum firm Metroprojekt, Sagasta i SIAL. Umowę o wartości 38,3 mln koron podpisano na początku maja. Kolejka linowa Podbaba – Troja – Bohnice zostanie opracowana jako kolejka gondolowa (typu krążącego), co oznacza, że lina transportująca kabiny będzie prowadzona zawsze w jednym kierunku przy zachowaniu stałej prędkości. Po dotarciu na stację, wagoniki będą odczepiane od lin holowniczych, przez co ich prędkość zostanie spowolniona. Pozwoli to na bezpiecznie wsiadanie i wysiadanie.

Zaplanowano trójlinowy system kolejki, gdzie funkcje nośne i ciągnące są rozdzielone – jedna lina transportuje wagonik, a dwie pozostałe są linami nośnymi, dzięki czemu kabina może być większa i przewozić więcej pasażerów. W takim systemie pojemność jednego wagonu szacuje się na 30-35 osób. Istnieje również możliwość przewozu wózka inwalidzkiego, roweru lub wózka dziecięcego. Technologia trójlinowa pozwala także na większy rozstaw między podporami (do 3000 m), a sama konstrukcja jest stabilna na wietrze (komfort do 100-110 km/h). W zależności od odstępu między poszczególnymi kabinami, planowana jest przepustowość od 2000 do 4500 osób na godzinę w jednym kierunku. Kolejka linowa będzie kursować tylko w ciągu dnia.

Plan budowy kolei podwieszanej Podbaba – Troja – Bohnice został zatwierdzony przez Radę Miasta Pragi pod koniec sierpnia 2020 r. Czas przejazdu 2,5-kilometrowej trasy, ze stumetrowym przewyższeniem i przejściem nad Wełtawą, zajmie siedem minut. Obecnie mieszkańcy, aby przedostać się między tymi punktami muszą poświęcić ok. 40 minut na podróż z uwzględnieniem przesiadek. Koszt budowy szacowany jest na 1,5 mld koron.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Przestrzeń

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Komunikacja

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Witold Urbanowicz 31 października 2021

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Mobilność

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Roman Czubiński 17 października 2021

Jokohama z pierwszą kolejką linową w ruchu miejskim

Przestrzeń

Jokohama z pierwszą kolejką linową w ruchu miejskim

Przemysław Farsewicz 21 kwietnia 2021

Tbilisi po latach wznawia pracę kolejnej kolei linowej

Przestrzeń

Tbilisi po latach wznawia pracę kolejnej kolei linowej

Witold Urbanowicz 19 kwietnia 2021

Zobacz również:

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Przestrzeń

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Komunikacja

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Witold Urbanowicz 31 października 2021

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Mobilność

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Roman Czubiński 17 października 2021

Jokohama z pierwszą kolejką linową w ruchu miejskim

Przestrzeń

Jokohama z pierwszą kolejką linową w ruchu miejskim

Przemysław Farsewicz 21 kwietnia 2021

Tbilisi po latach wznawia pracę kolejnej kolei linowej

Przestrzeń

Tbilisi po latach wznawia pracę kolejnej kolei linowej

Witold Urbanowicz 19 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5