Praga ma się wkrótce wzbogacić o kolej linową Podbaba – Troja – Bohnice. Miasto właśnie wybrało koncepcję architektoniczną, a teraz ogłosiło przetarg na projekt stacji i podpór. Wykonawcę powinniśmy poznać w sierpniu tego roku. Zwycięzcę wyłoni 11-osobowe jury.
Kolej linowa ma łączyć ostatni przystanek tramwaju przy dworcu kolejowym Podbaba z Podhoří i przystankiem autobusowym Na Pazderce na osiedlu Bohnice. Długość trasy, pokonującej rzekę, wyniesie 2 240 metrów.
Przedmiotem przetargu jest opracowanie projektu architektonicznego wszystkich trzech stacji kolejki linowej, tj. stacji dolnej Podbaba, stacji pośredniej Troja i stacji górnej Bohnice oraz pięciu podpór. Dwie z nich będą zlokalizowane na Císařským Ostrovie, a trzy w rejonie stacji pośredniej i górnej stacji Bohnice.
Czas na projekt architektonicznyW konkursie mogą wziąć udział wszyscy architekci i pracownie czeskie lub zagraniczne, które mają doświadczenie w projektowaniu konstrukcji transportowych. Dopravní podník hlavniho mesta Praga (DPP) czeka na zgłoszenia do końca maja. Spośród kandydatów jury wybierze pięć pracowni, które będą miały czas do końca lipca, aby przygotować i złożyć projekty architektoniczne dla wszystkich stacji i podpór kolejek linowych.
– Kolejka gondolowa między Podbabą a Bohnicami w końcu nabierze realnego kształtu, bo do tej pory było wiadomo tylko którędy i jak wysoko zostanie poprowadzona nad Wełtawą i terenem. O tym, jak obiekt wpisze się w estetykę otoczenia, dowiemy się dopiero teraz – mówi Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu i przewodniczący Rady Nadzorczej DPP . Jak podkreśla, kolejka linowa będzie najszybszym możliwym sposobem połączenia Pragi 6, Troi i Pragi 8.
– Transport publiczny – czy to stacje metra, czy koleje linowe – bez wątpienia zasługuje na wysokiej jakości projekt architektoniczny. W tym przypadku architekci będą mieli dużo wyzwań – podkreśla Jan Šurovský, członek zarządu i dyrektor techniczny DPP. Jak wyjaśnia, stacje dolna i pośrednia znajdą się w strefie zalewowej. Maszynownia i zajezdnia dla kabin będą zlokalizowane na stacji pośredniej Troja. – Oznacza to, że należy zarezerwować miejsce na silnik, sterownię, główne źródło zasilania i zapasowy generator – mówi Jan Šurovský.
mat. DPP
Jako ważny punkt wskazuje także połączenie górnej stacji Bohnice z planowanym przystankiem nowej linii tramwajowej Kobylisy – Bohnice, który będzie przejeżdżał pod stacją kolejki linowej. – Powstały projekt architektoniczny stacji i podpór będzie miał istotny wpływ na ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Głęboko wierzę, że zainteresowani podejmą się zadania odpowiedzialnie, a efektem będą nowoczesne i w pełni funkcjonalne rozwiązania – mówi dyrektor techniczny.
Będzie to kolej trzylinowa Zwycięzcę, który opracuje projekt architektoniczny wyłoni jedenastoosobowe jury złożone zarówno z ekspertów, jak i przedstawicieli DPP, miasta Praga i wszystkich trzech dzielnic, przez które będzie przebiegała trasa kolejki linowej. Wybrany projekt poznamy w sierpniu. Zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości 1,8 mln koron, a jego zadaniem będzie następnie dopracowanie projektu architektonicznego oraz zapewnienie wsparcie podczas całego procesu przygotowania projektu kolejki, jej budowy i uruchomienia.
Projekt techniczny ma przygotować konsorcjum firm Metroprojekt, Sagasta i SIAL. Umowę o wartości 38,3 mln koron podpisano na początku maja. Kolejka linowa Podbaba – Troja – Bohnice zostanie opracowana jako kolejka gondolowa (typu krążącego), co oznacza, że lina transportująca kabiny będzie prowadzona zawsze w jednym kierunku przy zachowaniu stałej prędkości. Po dotarciu na stację, wagoniki będą odczepiane od lin holowniczych, przez co ich prędkość zostanie spowolniona. Pozwoli to na bezpiecznie wsiadanie i wysiadanie.
Zaplanowano trójlinowy system kolejki, gdzie funkcje nośne i ciągnące są rozdzielone – jedna lina transportuje wagonik, a dwie pozostałe są linami nośnymi, dzięki czemu kabina może być większa i przewozić więcej pasażerów. W takim systemie pojemność jednego wagonu szacuje się na 30-35 osób. Istnieje również możliwość przewozu wózka inwalidzkiego, roweru lub wózka dziecięcego. Technologia trójlinowa pozwala także na większy rozstaw między podporami (do 3000 m), a sama konstrukcja jest stabilna na wietrze (komfort do 100-110 km/h). W zależności od odstępu między poszczególnymi kabinami, planowana jest przepustowość od 2000 do 4500 osób na godzinę w jednym kierunku. Kolejka linowa będzie kursować tylko w ciągu dnia.
Plan budowy kolei podwieszanej Podbaba – Troja – Bohnice został zatwierdzony przez Radę Miasta Pragi pod koniec sierpnia 2020 r. Czas przejazdu 2,5-kilometrowej trasy, ze stumetrowym przewyższeniem i przejściem nad Wełtawą, zajmie siedem minut. Obecnie mieszkańcy, aby przedostać się między tymi punktami muszą poświęcić ok. 40 minut na podróż z uwzględnieniem przesiadek. Koszt budowy szacowany jest na 1,5 mld koron.