Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), organizator komunikacji w stolicy Czech, rozpisał przetarg ramowy – w formie otwartych negocjacji – na dostawy do 200 nowych tramwajów w okresie najbliższych 10 lat. W konsultacjach rynkowych, poprzedzających postępowanie, uczestniczyli też polscy producenci.
Tramwaje jednokierunkowe o masie maks. 48 ton i długości do 32 m mają pomieścić min. 220 pasażerów, z czego co najmniej 60 na miejscach siedzących – min. 60% miejsc musi być skierowana przodem do kierunku jazdy. Praga wymaga min. 80-procentowego udziału niskiej podłogi. Pojazdy mają być w pełni klimatyzowane. DPP oczekuje 36 miesięcy gwarancji i okresu żywotności wynoszącej min. 30 lat.
– Ostatnie nowe tramwaje kupowaliśmy ponad 17 lat temu. Wciąż w ruchu znajdują się tramwaje wysokopodłogowe. Potrzebujemy więcej pojazdów do obsługi budowanych i planowanych linii. Obecnie budujemy dwie trasy:
Modřany – Libuš i
Divoka Šárka – Dědina. Rozpoczynamy budowę torowiska
do Slivenca, przygotowujemy się też do powrotu tramwaju
na placu Wacława (Václavské náměstí). Zgodnie z decyzją rady miasta planujemy budowę 10 nowych tras, z czego połowę w ciągu najbliższych pięciu lat – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.
Zamówienie podstawowe (gwarantowane) obejmować będzie 40 tramwajów. Dostawę 20 zaplanowano w 2025 r., a kolejnych 20 – w 2026 r. Opcja może zostać wykorzystana do 2035 r., przy czym rocznie przewidziano dostawy nie więcej niż 30 pojazdów.
Termin składania wniosków o udział w postępowaniu mija 19 grudnia. Zwycięzca ma być znany w IV kwartale 2023 r. O wyborze zdecydują cena (50%), cena gwarantowana na określone części zamienne, w tym 29 silników trakcyjnych, 20 akumulatorów, 27 szyb przednich, 1097 kompletnych zestawów kołowych i jeden przegub (10%), masa tramwaju (5%), pojemność (6%), udział niskiej podłogi (5%), średnica nowych kół (6%), wyposażenie pojazdu w hamulec elektromechaniczny (5%), rodzaj osi (4%), zastosowanie w klimatyzacji ekologicznego czynnika chłodniczego (2%), długość okresu gwarancyjnego (7%).
Wartość całego zamówienia – na 200 pojazdów – szacowana jest na 15 mld koron (ok. 2,9 mld zł). Praga chce, by pierwsza partia 20 pojazdów została dofinansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Ogłoszenie przetargu poprzedzały dwie rundy wstępnych konsultacji rynkowych. Zapytanie wysłano do dziewięciu producentów: Alstom, CAF, Hyundai Rotem, Modertrans Poznań, Pesa Bydgoszcz, Pragoimex, Siemens, Stadler i Škoda Transportation. W I rundzie uczestniczyło osiem podmiotów, a w drugiej – sześć.