W stolicy Czech wystartowała budowa kładki pieszo-rowerowej, która ma spiąć dwa brzegi Wełtawy. Przeprawa, która połączy Karlín, Holešovice i wyspę Štvanice, będzie liczyła ok. 300 m długości. Obiekt będzie gotowy w 2023 r.
– Gdy przejęliśmy władzę w Pradze, infrastruktura transportowa – w tym większość mostów – znajdowała się w katastrofalnym stanie. Naszym priorytetem stała się więc stopniowa odnowa infrastruktury. Oprócz odnowy mostów pracujemy jednak nad nowymi przeprawami. Kładka Štvanicka połączy Karlín i Holešovice. Świetną sprawą jest to, że otrzymamy pozbawiony barier dostęp do wyspy Štvanice, którą czeka całkowita metamorfoza. Przewidujemy tu nowy park. Kładka będzie stanowiła też strategiczne połączenie infrastruktury rowerowej po obu stronach rzeki – mówi Zdeněk Hřib, burmistrz Pragi.
Przeprawa zostanie wykonana z betonu o ultrawysokiej wytrzymałości (UHPC) o powierzchni przypominającej biały marmur. Długość mostu wyniesie 299,4 m, a rampy zjazdowej na Štvanice – 84 m. Przeprawa składa się z ośmiu przęseł, których maksymalna rozpiętość wyniesie 55,4 m. Skrajne przęsło po stronie Holešovic będzie ruchome – na wypadek powodzi. Szerokość kładki to 5 m, a rampy na wyspę – 4 m.
– Rok 2022 będzie rokiem nowych mostów w Pradze. Dziś rozpoczęliśmy budowę kładki Štvanickiej. W ciągu trzech lat udało nam się zlecić projekt, uzyskać wszystkie pozwolenia i wybrać wykonawcę. To ogromny sukces w czeskim środowisku administracyjnym, prawnym i konkurencyjnym. W tym roku rozpoczniemy też budowę
mostu Dvoreckiego między dzielnicami Praga 4 i 5 – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.
Projektantem kładki jest Petr Tej. Wykonawcą robót jest Skanska, która wykona prace za 298 mln koron netto (ok. 55 mln zł).