W minioną sobotę – 15 października – uruchomiono nową linię trolejbusową Letňany – Čakovice w Pradze. Data jest nieprzypadkowa: dokładnie 50 lat wcześniej zakończono eksploatację trolejbusów w stolicy Czech, a pięć lat temu ruszył pilotaż z trolejbusami na ulicy Proseckiej. Trolejbusy na razie kursują w trybie „testowym” – w weekendy.
Linia Letňany – Čakovice to pierwsza nowa „normalna” trasa trolejbusowa od dokładnie pół wieku (jeśli nie liczyć trwającego od kilku lat
pilotażu na ul. Proseckiej, gdzie rozwieszono 1 km sieci trakcyjnej). Budowę infrastruktury dla elektryfikacji linii autobusowej 140 Palmovka – Miškovice która zamieni się w linię trolejbusową o numerze 58,
rozpoczęto w styczniu. Roboty przeprowadzało konsorcjum firm Elektrizace Praha i Ohla ŽS, a ich wartość to niespełna 284 mln koron. 15 października zainaugurowano nową trasę z wykorzystaniem pojazdów historycznych.
– Zakończyliśmy prace na odcinku Letňany – Čakovice, a wszystkie prace zakończą się na początku listopada. Elektryfikując linię 140, naprawiamy błędy komunistycznych władz sprzed pół wieku. Nowoczesne trolejbusy połączą Palmovkę i Čakovice wiosną 2023 r. Na wzniesieniu na ul. Proseckiej autobusy zużywają ok. 52 litrów paliwa na 100 km. Zastąpienie ich trolejbusami oznacza korzyści środowiskowe, a także zwiększenie komfortu pasażerów z uwagi na cichszą i płynniejszą jazdę, jaką oferuje nowy środek transportu – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.
DPP, operator komunikacji w Pradze, ma już pozwolenie od Urzędu Kolejowego na eksploatację trasy (w Czechach trolejbusy podlegają formalnie pod tę instytucję). Na razie jednak – do wiosny – trolejbusy będą jeździć tylko w weekendy. Na trasie spotkać będzie można trolejbus Škoda 30 Tr nr 9506, wypożyczony z miasta Hradec Králové. – Próbna eksploatacja umożliwi nam szkolenie kierowców. Dzięki temu, gdy rozpoczną się dostawy 15 trolejbusów przegubowych SOR TNS 18, będziemy w pełni gotowi do obsługi linii 58. Dostawy pierwszego pojazdu spodziewamy się w połowie grudnia, a pozostałych – wiosną. To zupełnie nowy typ pojazdów, dotąd nieeksploatowany w Czechach – ze względów prawnych, z uwagi na ustawę kolejową, trolejbusy będą musiały przejeździć 10 tys. km bez pasażerów, a następnie 20 tys. km z pasażerami, zanim możliwe będzie u zyskanie homologacji. Wierzę, że wiosną 2023 r. będziemy mogli rozpocząć normlaną eksploatację linii 58 – wyjaśnia Petr Witowski, szef DPP.
W sumie wybudowano ponad 11,234 km sieci trakcyjnej, które pokrywają ok. połowę trasy linii Palmovka – Miškovice. Postawiono 289 słupów trakcyjnych i trakcyjno-oświetleniowych, położono 8 km kabli zasilających. Linia trolejbusowa jest zasilana z trzech podstacji: Prosecká, Letňany i Klíčov. Co ciekawe, wykorzystany został oryginalny budynek podstacji trolejbusowej w Letňanach przy ul. Příborskiej, który służył trolejbusom 57 lat temu. Na terenie zajezdni Klíčov wybudowano kontenerową stację ładowania, a na ul. Vojáčkovej w Čakovicach rozwieszono 100 m sieci trakcyjnej dla ładowania baterii trolejbusów.
W kierunku Čakovic sieć trakcyjna rozpoczyna się na skrzyżowaniu ulic Na Žertvách i Vacínovej, w rejonie przystanku Palmovka. Następnie prowadzi w ciągu ulic Na Žertvách i Zenklovej do podjazdu pod ul. Povltavską. Kolejny odcinek rozpoczyna się na przystanku Kundratka wzdłuż Proseckiej i prowadzi do skrzyżowania z ul. Vysočanską w dzielnicy Prosek. Następnie sieć trakcyjna znajduje się nad Beladovą i Tupolevovą, łącząc węzeł Letňany z rondem w rejonie centrum handlowego Čakovice.
W kierunku Palmovki sieć trakcyjna rozpoczyna się na ul. Kosteleckiej w rejonie centrum handlowego Čakovice, następnie prowadzi wzdłuż Beladovej do węzła Letňany. Następnie sieć trakcyjna rozpoczyna się na przystanku Prosecká i prowadzi nad ulicami Prosecką, Čuprovą, Na Žertvách do skrzyżowania z ulicą Vacínovą.
Trolejbusy na razie kursują w weekendy – zaplanowano dziewięć kursów raz na godzinę na trasie Čakovice – Letňany. W I połowie listopada zakończą się prace na odcinku Palmovka – Prosek. Wówczas linia 58 zostanie wydłużona.
– Zatwierdzony jest plan elektryfikacji – poprzez wprowadzenie trolejbusów – kolejnych 12 linii miejskich, a także, we współpracy z Krajem Środkowoczeskim, kilku podmiejskich. W listopadzie planujemy rozpocząć
budowę drugiej linii – z Nádraží Veleslavín do lotniska Havla. Po zakończeniu tych wszystkich inwestycji Praga stanie się największym operatorem trolejbusów w Czechach – mówi wiceburmistrz Adam Scheinherr.