Uroczyście ruszyła budowa linii trolejbusowej łączącej Nádraží Veleslavín z lotniskiem Václava Havla. Sieć trakcyjna pokryje mniej więcej połowę elektryfikowanej 9-kilometrowej linii autobusowej nr 119. Obsłużą ją dwuprzegubowe trolejbusy, a odbiory nowej trasy zaplanowano w I kwartale 2024 r.
Elektryfikacja linii 119, która stanie się
drugą trolejbusową linią w Pradze, to część większego planu związanego z wprowadzeniem alternatywnych napędów w warunkach praskich. Wykonawcą prac na trasie do lotniska jest firma Elektrizace železnik Praha, a ich wartość to 354,5 mln koron. Praga będzie się ubiegać o refinansowanie z Krajowego Programu Odbudowy.
W sumie wybudowane zostanie 11,6 km sieci trakcyjnej. Ta rozpocznie się na krańcu Nádraží Veleslavín i będzie prowadzić wzdłuż Evropskiej i K Letišti do ronda przed terminalem nr 3. W stronę powrotną rozpocznie się na przystanku przy terminalu nr 3 i będzie prowadzić do Nádraží Veleslavín. Dodatkowo przewidziano stanowiska do ładowania na obu krańcach oraz w zajezdni Řepy.
– 119 to nasza flagowa i najbardziej obciążona linia. Średnio korzysta z niej najwięcej pasażerów ze wszystkich linii. Autobusy odjeżdżają co trzy minuty. Dlatego też zdecydowaliśmy się na elektryfikację tego połączenia. Dodatkowo, skierujemy do jej obsługi – po raz pierwszy – dwuprzegubowe trolejbusy o długości 25 m – mówi Adam Scheinherr, zastępca burmistrza Pragi ds. transportu.
– Podczas budowy wykorzystamy większość tramwajowych słupów trakcyjnych linii tramwajowej na ul. Evropskiej. Postawimy nowe słupy na odcinku od pętli Divoká Šárka do Terminala 3. W większości będą to słupy trakcyjno-oświetleniowe – mówi Jan Šurovský, dyrektor techniczny DPP. Jak dodaje, w 10 miejscach sieć trakcyjna trolejbusów przetnie sieć tramwajową.
W zajezdni Řepy powstaną stanowiska do ładowania do 21 dwuprzegubowych trolejbusów dla linii 199. Dodatkowo już teraz trwa tam budowa 50 stanowisk do ładowania standardowych trolejbusów na potrzeby projektu elektryfikacji linii 131, 137, 176 i 191. Dziewięć stanowisk do ładowania przewidziano przy lotnisku, trolejbusy będą też ładowane na krańcu Nádraží Veleslavín. W sumie powstaną cztery podstacje – jedna w zajezdni, dwie na krańcach oraz jedna wspólna trolejbusowo-tramwajowa przy Drnovskiej w rejonie
przyszłej pętli tramwajowej Dědina.
Do obsługi linii zostaną skierowane dwuprzegubowe trolejbusy, które
dostarczy konsorcjum Škoda-Solaris. – Spodziewamy się, że pierwszy trolejbus zostanie nam przekazany w grudniu, dzięki czemu będziemy mogli rozpocząć testy i jazdy szkoleniowe. Pozostałe wozy trafią do nas do końca lutego 2024 r. – mówi Petr Witowski, szef DPP. Przewidziano także doładowywanie trolejbusów w ruchu, pod siecią trakcyjną. Dzięki temu w pojazdach będą mniejsze baterie, co wpłynie na większą pojemność pojazdu, zmniejszenie jego masy i tym samym mniejsze zużycie energii. Skróci się czas ładowania na krańcach, a do tego korzystnie na żywotność baterii wpłynie bardziej równomierna dystrybucja energii oraz ciągłe, mniej intensywne doładowywanie baterii.