Stolica Czech planuje budowę kolei liniowej, która połączy Podbabę, Troję i Bohnice, stając się częścią praskiej komunikacji miejskiej. Wygrało londyńskie studio William Mattews Associates, które jest odpowiedzialne m.in. za zrealizowany projekt kolei linowej nad Tamizą.
Międzynarodowy konkurs ruszył w maju. Wystartowały 23 pracownie, z czego do finału zaklasyfikowało się pięć pracowni (w tym polska – DWAA). Ich zadaniem było zaprezentowanie koncepcji architektonicznych trzech stacji i pięciu podpór.
We wtorek 2 sierpnia ogłoszono zwycięzcę – to londyńska pracownia architektoniczna William Mattews Asociates. Ma ona na swoim koncie projekt londyńskiej kolei linowej czy przebudowy stacji London Bridge – piątej najbardziej ruchliwej stacji kolejowej w Wielkiej Brytanii. Jury doceniło integralność koncepcji, podejście kontekstowe oraz uwzględnienie okolicznych warunków naturalnych i urbanistycznych. Zwycięzca otrzyma nagrodę 1,8 mln koron (ok. 343 tys. zł).
– Mam nadzieję, że za kilka lat będziemy mieli okazję przemieszczać się tym eleganckim środkiem transportu. Na obu krańcach będzie wygodna przesiadka do innych środków transportu. Stacja pośrednia Troja znajdzie się w pięknej okolicy nabrzeży Wełtawy – w pobliżu przyszłego nowego wejścia do praskiego zoo – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.
Budowa kolei linowej skróci czas przejazdu między dzielnicami z 40 min. do 15 min. Długość trasy, pokonującej rzekę, wyniesie 2 240 metrów. Przepustowość określona jest na 2300 osób na godzinę.
Stacja Bohnice, mat. WMA
mat. WMA
mat. UM Praga