W piątek (11 czerwca) oficjalnie ruszyła budowa nowej 1-kilometrowej trasy tramwajowej Sídliště Barrandov – Holyně. Prace zajmą 10 miesięcy. To pierwszy etap nowej linii Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec.
Nowa trasa poprowadzi od pętli Sídliště Barrandov wzdłuż ul. Werichovej do skrzyżowania z Havla. Następnie skręci na południowy zachód wzdłuż planowanej ul. Gollovej do planowanego placu Olgi Scheinpflugovej. Tutaj znajdzie się pierwszy przystanek – Kaskady. Na tym odcinku przewidziano zielne torowisko. Budowa linii tramwajowej w tym rejonie będzie się odbywać równolegle z budową nowej dzielnicy miasta. Następnie budowa będzie w kierunku dzielnicy Holyně do ulicy U Náhonu, gdzie przewidziano drugą parę przystanków i rozjazdy do zmiany kierunku jazdy. Pętla powstanie w ramach II etapu Holyně – Slivenec.
– Praga przeżywa boom tramwajowy. W zeszły piątek otworzyliśmy odcinek tramwajowy między Pražského povstání a stacją metra Pankrác. Dziś rozpoczęliśmy budowę kolejnej, zupełnie nowej linii tramwajowej, tym razem w miejscu, gdzie tramwaje nigdy wcześniej nie kursowały. To pierwsze takie wydarzenie od 20 lat. Budowa zakończy się maksymalnie w ciągu dziesięciu miesięcy, a mieszkańcy tutejszej dzielnicy mieszkaniowej po dekadach i obietnicach wreszcie otrzymają wygodne i niezawodne połączenie z centrum miasta. Procedujemy już dokumentację dla pozwolenia na budowę dla kolejnego etapu – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi i przewodniczący rady nadzorczej przedsiębiorstwa komunikacyjnego DPP.
– Jestem niezmiernie zadowolony z rozpoczęcia budowy tej linii tramwajowej. Jej przygotowanie zajęło niewiarygodne 14 lat. Śmiem twierdzić, że to rekord wśród projektów nowych linii tramwajowych i mocno wierzę, że nie zostanie już nigdzie pobity. Przygotowania rozpoczęliśmy w 2007 r., w 2010 r. zmienił się plan zagospodarowania przestrzennego, w 2014 r. weszła w życie decyzja o warunkach zabudowy, a pod koniec zeszłego roku również pozwolenie na budowę. Stopniową, mrówczą pracą, z dużą dozą cierpliwości, udało nam się doprowadzić do szczęśliwego finału – podsumował Jan Šurovský, członek zarządu i dyrektor techniczny DPP.
Prace prowadzi Strabag Rail, a ich koszt to 169 mln koron czeskich, z czego 85% zapewnia Unia Europejska. Do budowy nowej linii tramwajowej potrzebne będą m.in. 4 km szyn, 2561 podkładów betonowych. Podróżni skorzystają z nowej trasy pod koniec kwietnia 2022 r.
To nie koniec nowości tramwajowych w Pradze. W połowie kwietnia ruszyła budowa pętli Zahradní Město. Będzie ona zapewniać obsługę nowego przystanku kolejowego Zahradní Město, który powstanie w ramach modernizacji korytarza kolejowego Praha Hostivař – Praha Hlavni Nadrazi.Prace, których koszt wynosi 98 mln koron, potrwają pięć miesięcy. Z kolei 5 czerwca otwarto n
owy kraniec tramwajowy przy stacji metra Pankrác, z którego korzysta wznowiona po latach linia nr 19. W tym roku ruszyć ma też
budowa linii Modřany – Libuš, a także pętli Depo Hostivař.