Niedawno ruszyła budowa pierwszego, najkrótszego – a zarazem dość trudnego odcinka linii metra D w Pradze. Teraz ogłoszono przetarg na dalszy, 3,3-kilometrowy odcinek linii do stacji Nové Dvory. Budowa ma się zakończyć w 2029 r.
Odcinek, objęty przetargiem, liczy ok. 3,3 km i zaczyna się za stacją Olbrachtova. W ramach kontraktu powstaną trzy nowe stacje – Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory. Zadaniem wykonawcy będzie także wykonanie dwóch jednotorowych tuneli, a także zasilania dla całego odcinka od stacji Pankrác do stacji Nové Dvory.
– Po rozpoczęciu w kwietniu
budowy pierwszego odcinka linii od stacji Pankrác do stacji Olbrachtova kontynuujemy prace nad udaną realizacją całej linii. Metro to najszybszy i najdogodniejszy środek transportu – niedługo ten luksus będzie dostępny dla mieszkańców kolejnych dzielnic. Jednakże Metro D to nie tylko odpowiedź na nierozwiązane od dekad problemy komunikacyjne w południowej części miasta, ale także szansa na dalszy rozwój tej części miasta – podkreśla Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.
Większa część tuneli zostanie wydrążona za pomocą zmechanizowanych tarcz TBM, które wystartują z obszaru przyszłej stacji postojowej Písnice w kierunku stacji Nádraží Krč. Przy budowie dalszego odcinka – w kierunku Olbrachtovej – zastosowana zostanie tzw. nowa metoda austriacka (NATM). Ciekawym obiektem będzie stacja Nádraží Krč, która znajdzie się częściowo pod południową obwodnicą, a częściowo na wiadukcie nad doliną potoku Kunratickiego. Za stacją Nové Dvory powstaną tory postojowe. Powstanie też rezerwa pod odnogę w kierunku Modřan. Szacunkowa wartość tego kontraktu to 24,63 mld koron (ok. 4,56 mld zł).
O wyborze zdecyduj cena (80%) oraz doświadczenie personelu (20%). – Spodziewamy się ofert na początku września i wierzymy, że uda się – jeśli nie będzie żadnych nieprzewidzianych komplikacji – podpisać umowę przed końcem roku. Budowa tego odcinka zajmie sześć lat – chcielibyśmy wystartować z pracami w II połowie przyszłego roku. Chcemy zakończyć realizację dwóch pierwszych odcinków i uzyskać dopuszczenia pod koniec 2029 r. Wierzę jednak, że nie skończy się na tych pięciu stacjach i pod koniec 2029 r. pociągi dojadą już do stacji Depo Písnice – mówi Petr Witowski, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego DPP.
Budowę linii D podzielono na cztery etapy, które będą realizowane równolegle. W sumie linia będzie liczyła 10,6 km długości. Zaplanowano stacje Náměstí Míru, Náměstí Bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice i Depo Písnice. Całkowita wartość projektu to 97,79 mld koron (ok. 18,6 mld zł).