DPP, operator komunikacji w Pradze, szuka sposobów na zwiększenie przychodów. Jednym z nich jest najem powierzchni pod reklamy w tunelach między stacjami metra. Właśnie ruszają reklamy w pierwszej z 36 wytypowanych lokalizacji.
Po miesięcznym okresie testów rusza nowy system informacyjno-reklamowy w praskim metrze. W tunelach między stacjami Dejvická i Bořislavka na linii A zamontowano specjalne LED-owe listwy. W sumie na przestrzeni ok. 200 m znajduje się 386 takich paneli. Każdy z nich będzie wyświetlać statyczny obraz. Te, z okna poruszającego się pociągu, będą układały się w animowany przekaz.
Aby obraz był płynny i właściwie odbierany przez ludzkie oko, pociąg musi poruszać się z prędkością min. 60 km/h. Zamontowano w tunelu czujniki, które będą rejestrować prędkość – w przypadku, gdy pociąg będzie jechać wolniej, obraz nie będzie wyświetlany. Dodatkowo uwagę poświęcono temu, by nie rozpraszać maszynistów – dlatego też reklamy zaczną się wyświetlać dopiero na wysokości pierwszego okna w przedziale pasażerskim.
Uruchomienie systemu poprzedził trzyletni okres przygotowawczy, związany z testowaniem urządzeń i pozyskiwaniem pozwoleń. – To kolejne działanie, którego celem jest zwiększenie przychodów z tytułu najmu własności DPP. Wcześniej musiał zostać spełniony szereg warunków. Reklamy pod żadnym pozorem nie mogą negatywnie wpływać na ruch pociągów, funkcjonowanie systemów komunikacji i innych urządzeń. Muszą natomiast spełniać wszystkie wymogi w zakresie bezpieczeństwa, w tym przeciwpożarowego. Docelowo będziemy mogli wykorzystywać system także do informowania pasażerów o ruchu, naszych wydarzeniach czy ofertach – mówi Petr Witowski, szef DPP.
Pierwsze wiadomości będą wyświetlane w tym tygodniu. W piątek 17 listopada, będący świętem narodowym, przypomniane będą wydarzenia z 1989 r. – czyli tzw. aksamitną rewolucję, która doprowadziła do upadku władz komunistycznych Czechosłowacji. Kampanie reklamowe ruszą natomiast od początku grudnia.
Praga @DPPOficialni inauguruje nowy system informacyjno-reklamowy na ścianach tuneli metra między stacjami - statyczne obrazy, wyświetlane przy pomocy LED-owych listew, z okien jadącego pociągi będą układały się w animowany przekaz: https://t.co/BYrena0L4I video: EUDI pic.twitter.com/xi4KKDhbv9
W sumie wytypowano 36 odcinków tunelowych, spełniających wymogi w zakresie nachylenia czy promienia skrętu, w których może zostać zainstalowany nowy ssytem reklamowy. To operator będzie decydować o wykorzystaniu poszczególnych lokalizacji. W przyszłym roku system może objąć tunele linii A między stacjami Náměstí Míru i Můstek oraz linii B między stacjami Smíchovské nádraží i Národní třída oraz Náměstí Republiky i Invalidovna. Instalacja paneli w jednym tunelu, przeprowadzana w przerwie nocnej, zajmuje ok. dwa miesiące.
Operatorem systemu jest firma European Digital Industries (EUDI). Ponosi ona wszelkie koszty – jak i ryzyka – związane z uruchomieniem i utrzymaniem systemu. Umowa obejmuje okres do 2030 r. – z możliwością przedłużenia o okres pięciu lat. W sumie DPP może zarobić do 20 mln koron rocznie (ok. 3,6 mln zł).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.