DPP Praha, operator komunikacji w stolicy Czech, przygotowuje się do elektryfikacji transportu i ogłasza przetarg na zakup 20 dwuprzegubowych trolejbusów. W pierwszej kolejności miałyby obsługiwać linię 119.
Praga wymaga pojazdów o długości 23-25 m, wyposażonych w 40-55 miejsc siedzących. Prędkość konstrukcyjną określono na co najmniej 70 km/h. gwarantowany zasięg baterii – 11 km, żywotność baterii – co najmniej 60 miesięcy lub 450 km. Pojazdy będą klimatyzowane, wyposażone w nowoczesne systemy informacji, monitoringu i liczenia pasażerów. Zwycięzcę przetargu na pojazdy mielibyśmy poznać pod koniec marca przyszłego roku. Na dostawy przeznaczono dwa lata. Pierwsze pojazdy miałyby przyjechać do Pragi jesienią 2022 r. do jazd homologacyjnych. Szacowana wartość zamówienia to 628 mln koron netto (ok. 106 mln zł).
Zakup trolejbusów o dużej pojemności, wyposażonych w baterie, wypełnia zatwierdzoną
koncepcję wprowadzenia alternatywnych napędów w praskim transporcie publicznym. DPP zakłada, że średnio pojazdy będą wykonywać 90 tys. km rocznie. Zasilą one linię 119 (Nádraží Veleslavín – Port lotniczy Praga im. Václava Havla).
– W 2022 roku rozpoczniemy budowę sieci trakcyjnej i zasilania, dzięki którym zelektryfikowana zostanie linia 119 na lotnisko. Wiosną 2023 roku wdrożymy nowe bezemisyjne i bezbarierowe trolejbusy. Będą miały nawet 25 metrów długości, co znacznie poprawi komfort pasażerów. Miejscowi docenią, że pojazdy będą ciche. Ogólnie rzecz biorąc, ułatwimy transport, nie dodając więcej połączeń autobusowych. Jednocześnie zredukujemy emisję spalin do zera na tej linii – powiedział Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu i przewodniczący rady nadzorczej DPP.
– Najprawdopodobniej będziemy pierwszym operatorem tego typu trolejbusów w Czechach. Przed ich normalnym uruchomieniem na linii 119 konieczne jest jednak homologowanie pojazdów do eksploatacji w Czechach zgodnie z przepisami, co oznacza między innymi bezawaryjne przejechanie określonej liczby kilometrów w eksploatacji próbnej bez pasażerów, a następnie z nimi. Zakładamy, że moglibyśmy rozpocząć homologację pierwszego pojazdu jesienią 2022 r., jeśli nie wystąpią komplikacje podczas zamówienia publicznego lub dostawy. Przewidujemy pełne rozmieszczenie dwuprzegubowych trolejbusów o dużej przepustowości na linii 119 wiosną 2023 r. Wierzymy, że w tym horyzoncie czasowym zdecydowana większość pierwotnego zapotrzebowania na transport lotniczy zostanie odbudowana po kryzysie związanym z koronawirusem – dodał Jan Barchánek, który odpowiada za przewozy autobusowe w DPP. – Wstępne konsultacje rynkowe wykazały, że najbardziej odpowiednią formą zamówienia publicznego na dostawę tych konkretnych pojazdów jest procedura negocjacyjna z ogłoszeniem, która jest otwarta dla wszystkich producentów spełniających wymagania techniczne i kwalifikacyjne. Formularz ten pozwala nam na dalsze negocjacje złożonych ofert uczestników i tym samym uzyskanie najbardziej efektywnego i odpowiedniego rozwiązania dla DPP. Dzięki temu po złożeniu ofert możemy np. negocjować ustalenie serwisu pogwarancyjnego – wskazał.
DPP oceni złożone oferty pod kątem korzyści ekonomicznych. Zamawiający pod uwagę weźmie sześć kryteriów oceny w odniesieniu do kosztów podczas całego cyklu życia pojazdu: cena ofertowa pojazdu, długość gwarancji, średnie roczne koszty obsługi, średnie roczne koszty serwisu pogwarancyjnego, koszty wymiany baterii trakcyjnej oraz średnie roczne koszty systemu informacyjnego oraz funkcji zarządzania energią pojazdu.
Przetarg na zakup trolejbusów, które DPP ogłasza w drodze otwartej procedury negocjacyjnej z ogłoszeniem, jest następstwem dwóch rund wstępnych konsultacji rynkowych przeprowadzonych jesienią ubiegłego roku. W nich DPP zwrócił się do czołowych producentów trolejbusów – firm Škoda Electric, SOR Libchavy, Ekova Electric, Solaris, Van Hool, szwajcarskiego producenta Carrosserie HESS oraz tureckiej firmy Bozankaya. Škoda Electric, Solaris, Van Hool, Carrosserie HESS i Cegelec aktywnie uczestniczyły we wstępnych konsultacjach rynkowych.
Przygotowanie niezbędnej infrastruktury do elektryfikacji linii 119 przebiega zgodnie z harmonogramem. Projekt otrzymał niedawno pozytywną ocenę oddziaływania na środowisko. Obecnie DPP finalizuje dokumentację projektową. DPP spodziewa się rozpocząć budowę sieci w 2022 roku.