Partner serwisu
Przestrzeń

Praga: Ruszyła budowa trasy tramwajowej na słynnym pl. Wacława

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W środę 26 czerwca Praga oficjalnie zainaugurowała budowę linii tramwajowej w górnej części placu Wacława w centrum miasta. Zakres prac obejmuje rewitalizację przestrzeni, budowę zbiornika retencyjnego, przebudowę przylegających odcinków linii tramwajowych, a także wymianę i przebudowę płyt stropowych stacji metra.

Roboty potrwają 1095 dni, czyli trzy lata. Prace realizuje Eurovia CZ, a ich wartość to 1,239 mld euro. Na samym placu powstanie ok. 550 m linii tramwajowej, która połączy trasę w ciągu Vodičkovej i Jindřišskiej ze ślepym odcinkiem torów przy Muzeum Narodowym, wybudowanym już w 2018 r. Teraz DPP szuka wykonawcy, który będzie odpowiedzialny za budowę łącznika wspomnianych ślepych torów z istniejącą trasą tramwajową w ciągu Vinohradskiej i Škrétovej. Cała trasa ma być gotowa w 2027 r.

– Kontynuujemy boom tramwajowy. Wreszcie mieszkańcy Pragi otrzymają bezpośrednie połączenie między Vinohradami a dzielnicą Nové Město, do tego linia ta zwiększy elastyczność sieci w razie perturbacji i zakłóceń w ruchu. Zmniejszymy jezdnie, które ustąpią miejsca drzewom i poszerzonym chodnikom. Efektem będzie uspokojenie ruchu, zazielenienie przestrzeni i wprowadzenie dodatkowej powierzchni dla pieszych – mówi Zdeněk Hřib, zastępca burmistrza Pragi ds. transportu.


wiz. DPP

– Tramwaj był integralną częścią placu przez okres 96 lat, począwszy od 1884 r. Zlikwidowano ją w 1980 r. – dwa lata po oddaniu linii metra A. Szybko okazało się, że metro sprawdza się przy podróżach na dłuższych dystansach, ale komunikacja w samym centrum pogorszyła się. Przywrócenie torów w górnej części placu było sugerowane i wzmiankowane w wielu analizach i opracowaniach studialnych – już kilka lat po likwidacji linii. Zajęło 44 lata, by wnioski te zamienić w rzeczywistość – mówi Jan Šurovský, dyrektor techniczny DPP.

Od 29 czerwca do końca września zamknięta będzie linia tramwajowa na Vodičkovej. Przebudowany zostanie odcinek od Palackého do Jindřišskiej, wybudowane zostaną elementy rozjazdów. Prowadzone będą też prace na samym placu.

Plac zostanie przebudowany „od krawężnika do krawężnika”, zgodnie z koncepcją z 2005 r., opracowaną przez pracownię architektoniczną Jakuba Ciglera. Tory będą znajdowały się po bokach placu, w miejscu dzisiejszych jezdni. Po środku znajdzie się deptak. Posadzonych zostanie 67 drzew, tworzących drugi szpaler.


wiz. DPP

Pod placem powstanie zbiornik retencyjny o wymiarach 42x5 m i głębokości 10 m. Jego objętość określono na 2000 m3. Wybudowane zostaną też przyłącza do wolnostojących pawilonów czy miejskiej choinki. Konieczna jest też przebudowa płyty stropowej stacji metra Muzeum, powstałej w I połowie lat 70. XX w. Usunięte zostaną nieszczelności. Badania diagnostyczne wykazały niezadowalający stan płyty na skutek intensywnego ruchu samochodowego przez okres kilkudziesięciu ostatnich lat.

Do tego DPP planuje, w ramach oddzielnej inwestycji, przebudowę oświetlenia i stropów antresoli na stacjach Muzeum i Můstek. Na tej pierwszej zbudowane zostaną też publiczne toalety oraz centrum obsługi pasażera.

– Zakładamy, że po zakończeniu inwestycji w górnej części placu Wacława będą kursowały trzy linie tramwajowe. Pierwsza połączy rejony Újezda, Národní třídą i Lazarsk,a z trudno dostępną obecnie Vinohradską třídą, czyli z okolicami Vinohradskiej tržnicy i Czeskiego Radia. Drugie nowe połączenie tramwajowe przyspieszy podróż z ulicy Francouzskiej i Náměstí Míru w kierunku Masarykovo nádraží i Náměstí Republiky, a w przyszłości – dzięki kolejnej nowej linii – do Strahova. Trzecia linia to dzisiejsza szóstka, która nie będzie już musiała przejeżdżać przez Karlovo náměstí. Szacujemy, że dziennie z tramwajów w górnej części placu będzie korzystać ok. 30 tys. pasażerów – mówi Martin Šubrt, zastępca dyrektora ds. transportu miejskiego i ds. marketingu.


wiz. DPP
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rusza produkcja tramwajów Škoda 52T dla Pragi

Przestrzeń

Rusza produkcja tramwajów Škoda 52T dla Pragi

Witold Urbanowicz 19 czerwca 2024

Praga: Jest umowa na tramwaj na słynnym placu Wacława

Przestrzeń

Praga: Jest umowa na tramwaj na słynnym placu Wacława

Witold Urbanowicz 18 stycznia 2024

Praga przygotowuje się na tramwaje Škoda 52T. Jest umowa

Komunikacja

Praga wybrała dostawcę tramwajów

Przestrzeń

Praga wybrała dostawcę tramwajów

Witold Urbanowicz 14 listopada 2023

Zobacz również:

Rusza produkcja tramwajów Škoda 52T dla Pragi

Przestrzeń

Rusza produkcja tramwajów Škoda 52T dla Pragi

Witold Urbanowicz 19 czerwca 2024

Praga: Jest umowa na tramwaj na słynnym placu Wacława

Przestrzeń

Praga: Jest umowa na tramwaj na słynnym placu Wacława

Witold Urbanowicz 18 stycznia 2024

Praga przygotowuje się na tramwaje Škoda 52T. Jest umowa

Komunikacja

Praga wybrała dostawcę tramwajów

Przestrzeń

Praga wybrała dostawcę tramwajów

Witold Urbanowicz 14 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5