Linia kolejowa przebiegająca przez praską dzielnicę Holešovice zasadniczo zmieni swój wygląd. Zarządca infrastruktury kolejowej startuje z modernizacją odcinka od stacji Praga-Bubny do nowego przystanku Praha-Výstaviště. To kolejny etap tworzenia szybkiego połączenia kolejowego z centrum Pragi do Kladna z odnogą do lotniska im. Václava Havla.
Głównym celem projektu jest gruntowna modernizacja stacji Praha-Bubny oraz budowa dwutorowej linii na długości ok. 1,3 km. Czesi chcą ją także zelektryfikować. Na trasie znajdzie się nowy przystanek Praha-Výstaviště, przy Centrum Wystawienniczym. Rusza także budowa przejścia podziemnego, które umożliwi bezpośrednie przesiadki między tramwajami i pociągami. Musi ono zostać wybudować z wyprzedzeniem w związku z planowanym przeniesieniem linii tramwajowej na węźle Vltavská.
– Budowa wysokiej jakości połączenia kolejowego z Pragi do największego miasta w Kraju Środkowoczeskim Kladna, a także do najważniejszego lotniska w Republice Czeskiej jest jednym z priorytetów naszego rządu. Dlatego cieszę się, że dziś zaczynamy modernizację kolejnego odcinka, który może nie jest długi, ale jego znaczenie wykracza daleko poza granice Pragi. Przeniesiony dworzec Praha-Bubny stanie się ważnym punktem przesiadkowym komunikacji miejskiej w metropolii – mówi Martin Kupka, minister transportu.
– Odcinek do nowego przystanku Praha-Výstaviště łączy się bezpośrednio z już przebudowanym wiaduktem Negrelli. Pewnym kontrastem dla tego zabytkowego obiektu będzie nowoczesny dworzec Praha-Bubny z trzema peronami i czterema torami. Z punktu widzenia bezpieczeństwa ważne jest też przekształcenie ruchliwego przejazdu na ulicy Bubenskiej na wiadukt, a także rozbudowa mostu na ulicy Dukelské hrdinů – wyjaśnia dyrektor generalny Zarządu Kolei Jiří Svoboda.
Wykonawcą budowy jest konsorcjum firm Metrostav TBR, Ohla ŽS i Elektrizace železnik Praha. Inwestycję poprzedzą prace przygotowawcze. Powstanie tymczasowy tor, dzięki któremu utrzymany będzie ruch pociągów w kierunku Kralup nad Vltavou. Inwestycja, podczas której powstaną trzy wiadukty i nowa stacja Bubny, zaplanowane są do maja 2025 roku.
Nowe zagospodarowanie dzielnicy Stacja Praha-Bubny zostanie przeniesiona do nowej lokalizacji bliżej wiaduktu Negrelli i zapewni bezpośrednie przesiadki do metra C. Jej wygląd z czasem będzie się zmieniał. W pierwszym etapie, kiedy będzie to jedyny budynek w okolicy, na jego dachu powstanie trawiaste miejsce do odpoczynku, z którego będzie można podziwiać miasto i zmieniające się Holešovice. W kolejnym etapie prac bezpośrednio nad dworcem powstanie budynek administracyjny. W holach dworcowych powstaną lokale usługowe, z których będą mogli korzystać także mieszkańcy przyszłej nowej dzielnicy Bubny-Zatory.
Zmodernizowana linia do nowego przystanku Praha-Výstaviště poprowadzona zostanie w większości po wiadukcie. Sam przystanek powstanie na skraju Stromovki. Pobliska kładka nad torami kolejowymi poprawi połączenie tego popularnego parku z Letną.
Stary budynek dworca Praha-Bubny zyska nową funkcję. Będzie przekształcony w miejsce pamięci ze stałą ekspozycją upamiętniającą deportacje Żydów z Pragi w okresie protektoratu.
Projekt modernizacja linii Praga-Bubny – Praga-Výstaviště jest współfinansowany przez UE w ramach CEF. Wartość projektu to prawie 3 mld czeskich koron, czyli niespełna 600 mln zł. Dofinansowanie wynosi 2,5 mld koron.
Krok po kroku do lotniska Projekt modernizacji linii kolejowej z Pragi do Kladna z łącznikiem do lotniska im. Václava Havla podzielony jest na kilkanaście etapów. W latach 2017-2020 przebudowano wiadukt Negrelli, a w zeszłym roku rozpoczęto przebudowę linii między stacjami Kladno i Kladno-Ostrovec. Zarządca kolejowy planuje w tym roku ogłosić kolejne przetargi na budowę linii Praga-Ruzyně – Kladno oraz modernizację stacji
Praha Masarykovo nádraží. Jako kolejne prace przewidziano roboty na odcinku Praga-Ruzyně – Port Lotniczy im. Václava Havla oraz przy budowie stacji kolejowej bezpośrednio przy lotnisku. Od 2025 roku planowana jest przebudowa trzech odcinków między nowym przystankiem Praha-Výstaviště a stacją Praha-Ruzyně. Powstanie również łącznik torowy, który umożliwi bezpośrednie połączenie lotniska z Kladnem.