Na początku grudnia ogłoszono zakończenie wszystkich prac przy elektryfikacji pierwszej, pełnoprawnej linii trolejbusowej Palmovka – Čakovice. W trybie testowym w weekendy kursuje tam linia 58. Uruchomienie regularnych przewozów planowane jest wiosną po dostawie nowych trolejbusów. Obecnie zatwierdzone plany zakładają elektryfikację kilkunastu linii autobusowych.
W ramach elektryfikacji linii 140 Palmovka – Čakovice, która stanie się linią trolejbusową 58, wybudowano 11,234 km sieci trakcyjnej, 8 km kabli zasilających oraz ustawiono 289 słupów trakcyjnych. Sieć trakcyjna pokrywa ok. połowę trasy – na pozostałym odcinku trolejbusy będą korzystały z baterii. Trasę zasilają trzy podstacje Prosecká, Letňany i Klíčov.
Pierwszy odcinek Letňany – Čakovice został ukończony i
wprowadzony do próbnej eksploatacji w połowie października 2022 r. – Mamy pozytywną opinię Urzędu Kolejowego na eksploatację trasy (w Czechach trolejbusy podlegają formalnie pod tę instytucję). Po zakończeniu przebudowy ulicy Proseckiej możemy rozpocząć próbną eksploatację na całej trasie między Pamlovką a Čakovicami. Na tym jednak nie kończy się projekt elektryfikacji linii 140 – musimy odebrać i wprowadzić 15 trolejbusów przegubowych. Wierzę, że stanie się to wiosną – mówi Jan Šurovský, dyrektor techniczny DPP, operatora praskiej komunikacji.
Od 3 grudnia trolejbusy linii 58 kursują na całej trasie. Na razie tylko w weekendy – przy wykorzystaniu trolejbusu Skoda 30Tr, pożyczonego z miasta Hradec Kralove. Jazdy próbne potrwają do 18 grudnia. Następnie, po świętach, DPP rozpocznie testy trolejbusu Škoda 24Tr oraz innego, wypożyczonego pojazdu.
Do obsługi linii kupiono 15 przegubowych trolejbusów SOR TNS 18 z osprzętem firmy Cegelec. Pierwszy ma zostać dostarczone w styczniu 2023 r., a pozostałe – wiosną. Rozpoczęcie regularnej eksploatacji będzie możliwe po tym, jak pierwszy pojazd wyjeździ bez pasażerów 10 tys. km i uzyska homologację.
Jednocześnie Praga rozpoczęła prace przygotowawcze
do elektryfikacji drugiej linii – 119 do lotniska im. Wacława Havla. W zajezdni Řepy ruszyły prace związane z budową podstacji i punktów ładowania. Zasadnicza budowa ma ruszyć w styczniu 2023 r. na skrzyżowaniu Evropskiej i K letišti. Prace, wykonywane przez Elektrizace železnic Praha, potrwają 15 miesięcy. Wybudowane zostanie 11,6 km sieci trakcyjnej, która pokryje połowę trasy, Do obsługi linii będą wykorzystywane
dwuprzegubowe trolejbusy Škoda-Solaris o długości 24 m. Jazdy próbne mają się rozpocząć w I kwartale 2024 r.