Rada miasta Pragi zatwierdziła dziś (9 czerwca) plan elektryfikacji czterech linii autobusowych. Trolejbusy bateryjne będą obsługiwać linie 131, 137, 176 i 191 na lewym brzegu Wełtawy. Koszty szacowane są na 1-1,3 mld koron (ok. 167-217 mln zł), a projekt powinien zostać wdrożony po 2023 r.
Zamiar zelektryfikowania istniejących linii autobusowych dziś zatwierdzony przez radę miasta Pragi. DPP Praha przygotuje projekty, a następnie uzyska wszelkie niezbędne zgody. Elektryfikacja obejmie następujące linie:
- Linia nr 131 (Bořislavka – Hradčanská): planowana jest sieć trolejbusowa na jednym odcinku o długości ok. 3,8 km
- Linia nr 137 (Na Knížecí – U Waltrovky – Malá Ohrada): planowana jest sieć trolejbusowa na jednym odcinku o długości ok. 3,2 km
- Linia nr 176 (Stadion Strahov – Karlovo náměstí): planowana jest sieć trolejbusowa na dwóch odcinkach o łącznej długości ok. 4 km
- Trasa nr 191 (Lotnisko im. Wacława Havla Praga – Ciolkovského – Na Knížecí): planowana jest sieć trolejbusowa na trzech odcinkach o łącznej długości ok. 15,3 km
– Elektryfikacja tych czterech linii przyniesie Pradze zmniejszenie emisji CO2 i możliwość wprowadzenia całkowicie bezemisyjnego transportu. W ten sposób przyczyniamy się do realizacji zobowiązania klimatycznego m.st. Pragi. Zmniejszymy również obciążenie hałasem zarówno podczas normalnej pracy, jak i w zajezdniach. Jednocześnie będziemy korzystać z istniejącej infrastruktury zasilania DPP, dzięki czemu jesteśmy w stanie osiągnąć korzystniejsze koszty inwestycyjne i operacyjne. Wreszcie dzięki wprowadzeniu nowej infrastruktury transportowej zrewitalizujemy ulice i poprawimy jakość przestrzeni publicznej, co docenią zwłaszcza mieszkańcy dzielnic Praga 5 i 6 – powiedział Adam Scheinherr, zastępca burmistrza transportu i przewodniczący rady nadzorczej DPP.
– Kilka powodów skłoniło nas do zelektryfikowania tych czterech wybranych linii. Pierwszym z nich jest wykorzystanie pewnej synergii i punktów zasilania sieci tramwajowej lub przygotowanej linii trolejbusowej nr 119. Wszystkie cztery linie jeżdżą w trudnych warunkach terenowych z dużymi podjazdami i zjazdami. Wykorzystanie napędu elektrycznego i trolejbusów bateryjnych stworzy warunki dla bardziej wydajnego i płynnego funkcjonowania. Ponadto na tych trasach występuje duży popyt. Znacząco zmniejszymy hałas podczas ruszania i jazdy pod górę – mówi Petr Witkowski, dyrektor DPP Praha.
Szacowane koszty elektryfikacji linii autobusowej nr 131 wynoszą około 200 milionów koron (ok. 33 mln zł), linii nr 137 około 220 milionów koron (ok. 37 mln zł), linii nr 176 około 320 milionów koron (ok. 54 mln zł), linii nr 191 około 580 milionów koron (ok. 97 mln zł), natomiast budowy obiektów technicznych na terenie zajezdni Řepy około 130 milionów koron (ok. 22 mln zł). Infrastruktura jest wspólna dla niektórych linii – np. linie nr 176 i 191 będą współdzielić część sieci, a także wykorzsytywać możliwości podstacji Hřebenka i Strahov. DPP będzie starał się o wykorzystanie środków unijnych. Realizacja projektu zapowiadana jest na lata 2023-2025.
Ponadto DPP przygotowuje obecnie elektryfikację linii autobusowej nr 140 do dzielnic Letňany i Miškovice, a także linii nr 119 do lotniska im. Václava Havla w Pradze. Częścią przygotowań jest także budowa infrastruktury ładowania i zasilania na terenie zajezdni Řepy, która może być wykorzystana do planowanej elektryfikacji czterech wspomnianych wcześniej linii.