Stolica Czech kontynuuje projekt elektryfikacji komunikacji poprzez wprowadzenie trolejbusów bateryjnych. Rada Miasta zatwierdziła 6 listopada plan wprowadzenia trolejbusów na linię 134 Podolská vodárna – Dvorce. W sumie wybudowanych zostanie ponad 14 km sieci trakcyjnej w latach 2027-2028.
Jako pierwszą – w grudniu zeszłego roku –
ukończono elektryfikację linii 140 Palmovka – Čakovice/Miškovice. Na razie działa ona w ograniczonym zakresie. Trwa druga, opóźniona faza homologacji przegubowych
trolejbusów bateryjnych SOR TNS18, w ramach której odbywają się jazdy z pasażerami. DPP zakłada odebranie wszystkich 15 pojazdów, które mają obsługiwać wspomnianą linię, do końca roku, co umożliwi wprowadzenie pełnego rozkładu. Jednocześnie trwają prace przy
elektryfikacji linii 119 Nádraží Veleslavín – lotnisko Havla. Linia ma zostać uruchomiona w marcu przyszłego roku.
Wielki projekt obejmuje też elektryfikację linii 131, 137, 1776, 191 w lewobrzeżnej części miasta, a także linii 112, 201 i podmiejskiej 375. Ta część projektu ma zostać wdrożona w latach 2025-27. W zeszłym roku Rada Miasta zgodziła się na drugą część projektu, obejmującego linie 136, 142, 150, 174, 184 i 225.
Dziś (6 listopada) Rada Miasta zgodziła się na elektryfikację linii 134 Podolská vodárna – Dvorce. To umożliwi DPP przystąpienie do sporządzania dokumentacji przygotowawczej i projektowej. Wstępny plan zakłada budowę ok. 14,5 km sieci trakcyjnej na odcinku Podolská vodárna – Pankrác – Poliklinika Budějovická – Dobeška. Na krańcu Dvorce powstanie tor do ładowania. Założono wykorzystanie istniejących podstacji tramwajowych Podolí i Braník, a także budowę nowej – Ryšánka – która może zostać wykorzystana także do zasilania południowej części tramwajowego obwodu Pragi w ul. Jeremenkovej. Dokłady zakres niezbędnej infrastruktury zasilającej będzie wynikiem dalszych analiz na etapie projektowym. Elektryfikacja linii będzie skoordynowana z przebudową węzła tramwajowego Podolská vodárna.
– Projekt elektryfikacji linii 134 jest kontynuacją projektu dla linii 176. Naszym celem jest połączenie linii po elektryfikacji odcinka Stadion Strahov – Karlovo náměstí – Podolská vodárna – Pankrác – Poliklinika Budějovická – Dvorce. Dzięki temu zapewnimy nowe, atrakcyjne połączenie. Dodatkowo, przyszła infrastruktura zasilająca na terenie dzielnicy Praha 4 umożliwi nam elektryfikację kolejnych linii, np. 124. Wszystkie działania związane z trolejbusami będziemy koordynować z zatwierdzonym planem nowych torowisk tramwajowych w ul. Budějovickiej, Jeremenkovej i Vyskočilovej – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi ds. komunikacji.
DPP zakłada elektryfikację linii 134 w latach 2027-28. Szacowany koszt to 388 mln koron. Operator komunikacji będzie sprawdzać możliwość pozyskania środków unijnych.