Stolica Czech kontynuuje projekt elektryfikacji komunikacji autobusowej poprzez wprowadzanie do ruchu trolejbusów bateryjnych. Kolejne zadanie dotyczy linii 137, dla której wybrano już wykonawców. Przewozy trolejbusami mają zostać uruchomione w maju 2026 r.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Pragi, podpisał umowę na elektryfikację linii autobusowej 137 Na Knížecí – U Waltrovky, a także budowę do 37 stanowisk do ładowania pojazdów na terenie zajezdni Řepy. Roboty zrealizuje konsorcjum firm Ohla ŽS i Elektrizace Praha, a wartość umowy to blisko 186 mln koron (ok. 31,8 mln zł).
Kontrakt obejmuje budowę ok. 4.440 m sieci trakcyjnej między przystankami Santoška i U Waltrovky. Zadanie wymaga ustawienia 104 słupów trakcyjnych, położenie 2 km kabli zasilających, a także budowę stacji transformatorowej Peroutková. Sieć trolejbusowa obejmie 80% trasy. Na linii znajduje się stromy podjazd o nachyleniu ok. 7%. Dodatkowo na krańcu Na Knížecí zbudowanych zostanie siedem stanowisk do ładowania trolejbusów. Infrastruktura do ładowania na pętli i w zajezdni przeznaczona jest dla pojazdów, które obsłużą przeznaczone do przekształcenia dawne linie autobusowe 137, 131 i 176.
Budowa stanowisk do ładowania na terenie zajezdni Řepy ma się zakończyć w przyszłym roku, a infrastruktury trolejbusowej – w kwietniu 2026 r. W kolejnym miesiącu na linię 137, która zmieni się w linię 52, wyjadą trolejbusy.
mat. DPPNa tym nie kończą się plany Pragi. Miasto posiada już pozwolenie na elektryfikację linii 176 na Strahov. W sumie założono budowę ok. 4 km sieci trakcyjnej na odcinku Stadion Strahov – Janáčkovo nábřeží, co odpowiada 72% trasy. Po wybudowaniu infrastruktury linia autobusowa zamieni się w linię trolejbusową o numerze 53.
Trwa procedura uzyskiwania pozwolenia na elektryfikację linii 131 (przyszłej linii trolejbusowej 51). Sieć trolejbusowa – o długości ok. 7 km (licząc „jednotorowo”) – pojawi się na odcinku Zelená – Bořislavka, co stanowi około połowę trasy linii 131.
Obecnie w Pradze funkcjonują dwie linie trolejbusowe. Ostatnią z nich, obsługiwaną przez dwuprzegubowe trolejbusy,
uruchomiono w marcu.